Denník N

Móda je súčasťou našej kultúry

Módni odborníci a profesionáli sa zhodujú, že my Slováci robíme jednu chybu: nenosíme domácu módu, lebo vraj nevieme, kde sa predáva. To sa však čoskoro zmení.

“Móda je súčasťou našej kultúry. Vyjadruje našu identitu. Tvorí významnú zložku ekonomiky a je svetovo konkurencie schopná,” vysvetľuje spisovateľka Tamara Šimončíková Heribanová, ktorá už roky vyhľadáva a nosí slovenské odevy. Základným krokom k rozhýbaniu sa v tejto oblasti, je, aby sa čo najviac ľudí vôbec dozvedelo aké značky a kde sa dajú kúpiť. “Ak ich spoznajú a nájdu cestu do lokálnych obchodov, tak zistia rozdiel a budú sa tam vracať”, hovorí z vlastnej skúsenosti majiteľka dizajn obchodu Slávica – Ivica Jusková.

Presne preto pred troma rokmi vznikla v Bratislave prvá módna mapa – zoznam predajných a prezentačných miest s domácim módnym dizajnom. Mapa a zoznam každým rokom rastie a rozširuje sa.

Jednou s ambasádoriek Fashion mapy je aj speváčka Mária Čírová, ktorá už dávnejšie zistila, že obliekať sa originálne a atraktívne sa dá aj v modeloch slovenských návrhárov.  A to nielen na koncertné pódiá “Aj na bežné pracovné stretnutia, či na voľný čas si dokážem vybrať nositelné kúsky. Tie sú navyše doma vyrábané, sú kvalitné, majú v pozadí príbeh a sú nápadité“, dodáva Mária.

Dana Kleinert, riaditeľka Slovak Fashion Council – kde sa módna mapa tvorí, hovorí: “Slováci radi nakupujú oblečenie, majú štýl, ale nevedia, že si môžu vyberať z oveľa kvalitnejšej a atraktívnejšej ponuky, než v lacných reťazcoch. Preto sme vymysleli módnu mapu. Chceli zmapovať našu scénu a tiež ju sprostredkovať verejnosti.”

Dizajnérka Petra Weingart, ktorá svoje kolekcie predáva vo vlastnom showroome v centre Bratislavy hovorí, že práve mapa jej zvyšuje návštevnosť. Rovnako to potvrdzuje aj Ivica Jusková zo slávice: “Ano, mapa je tu preto, aby ľudia vôbec vedeli, kde majú lokálny dizajn hľadať. A potom sa to už naštartuje. Ľudia sa vracajú, lebo sa im v tomto type obchodu hneď po prvej návšteve zapáči príbeh a chcú mať doma niečo odlišné a výnimočné, niečo k čomu majú vzťah.” Tamara Šimončíková Heribanová to popisuje ako nadčasovosť: “Ak si vyberiete kvalitný kúsok odevu, ktorý vyšiel z ateliéru módneho návrhara – odborníka na štýl, tak viete, že v tomto kúsku budete INpäť, aj desať aj o tridsať rokov.”

Profesionáli v SFC sa snažia rôznymi spôsobmi Slovákom a zákazníkom ukázať, že ak si zvolia nákup domácej módy, tak si volia kvalitu a nemusia si každý mesiac kupovať nové a nové veci v obchodných domoch, lebo tie z minulého roka sa im rozpadli, či sa stali nenositeľné. “Naši tvorcovia dbajú na dizajn, na strih, vyberajú kvalitné materiály, navrhujú ako módne výstrelky, tak aj bežnú voľnočasovú, či biznis módu”, vysvetľuje výhody slovenskej módy projektová manažérka Dominika Mayerová z SFC.

Módna mapa je aj ideálnym sprievodcom pre zahraničných turistov. Tým teraz okrem historických budov, dobrej kuchyne môžeme ukázať kvalitné adresy na nákupy domácej módy, ktorú by pred tým určite nepoznali. Takto naše značky a dobré meno Slovenska časom dostaneme aj do zahraničia. Zuzana Šajgalíková z Bratislavského samosprávneho kraja sa rozhodla podporiť módnu mapu práve preto, že každá svetová metropola dnes podporuje kreatívnych ľudí s potenciálom, pretože módny turizmus sa stal samozrejmosťou a nástrojom na zvyšovanie návštevnosti regiónu a mesta.

Ako sa teda táto unikátna mapa dostane do rúk verejnosti? Ako zabezpečiť, že naše značky budú ľudia poznať rovnako dobre, ako tie z obchodných reťazcov? Dana Kleinert hovorí: “Je to komplexná stratégia. Patrí tam vzdelávanie zákazníka, marketing, podpora predajných možností a k tomu aj skvalitňovanie módnej mapy z našej produkcie. Logicky sme sa preto rozhodli, že mapu zdigitalizujeme, aby si ju ľudia mohli zadarmo stiahnuť do smartfónu a nosiť ju tak stále so sebou.”

Dizajnérka Barbora Kubi potvrdzuje: “V dnešnej, digitálnej dobe sú ľudia zvyknutí vyhľadávať všetko online.” Vďaka módnej mape môže byť aj ona ako návrhárka súčasťou živej kultúry, kde si ju ľudia nájdu, prečítajú si o nej a budú zistia, kde má ateliér. “Ak dizajnér nemá klasický obchod s výkladom do ulice, ľudia ešte nemajú odvahu prísť do ateliéru. Verím však, že práve módna mapa v smartfóne to dokáže zmeniť.”

“Cieľom BFM je zviditeľniť obchody, showroomy a ateliéry a pomôcť im zvýšiť návštevnosť a obrat. Rovnako dôležité je aj budovanie povedomia o týchto miestach a tiež zľahčiť dostupnosť pre domácich aj turistov. ” vysvetľuje projektová manažérka Dominika Mayerová z SFC.

Tlačená mapa má za sebou 3 ročníky a od začiatku bolo jasné, že raz vznikne aj jej digitálna verzia. Aplikácia okrem zoznamu všetkých obchodov a mapy bude obsahovať aj podujatia, turistické info a iný lifestylelový obsah. Vznikne tak platforma, ktorá bude živá a bude užitočným spôsobom prezentovať slovenských dizajnérov, značky a obchody s lokálnou módou.

Teraz môžete vznik a vývoj aplikácie BFM podporiť aj vy v crowdfundovej kampani na www.startlab.sk a pomôžete slovenským dizajnérom, aby si k nim našlo cestu čo najviac ľudí a zažili tak slovenskú Módu na radosť!

Mgr. Zuzana Bobiková

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Kultúra

Teraz najčítanejšie