Vysvedčenie je veľké zlo, vychovávame ľudí nastavených na výkon bez schopnosti byť šťastný, vraví učiteľ

Rodičia chcú mať často doma radšej jednotkára ako zodpovedné a slobodné dieťa, hovorí učiteľ a špeciálny pedagóg Viktor Križo.

Foto N – Tomáš Benedikovič

Nosia žiaci na konci roka ešte stále učiteľom kvety?

Ja som ich dostal asi raz. Skôr dostávam čokolády, všelijaké drobnosti, raz som dostal tričko a dokonca aj opasok.

Ste triedny učiteľ ôsmakov, aké budú mať vysvedčenia?

Celkom dobré, som spokojný. Zhruba v každej triede sú tam dvaja, traja veľmi slabí, potom veľké jadro priemeru a  pár najlepších. V mojej triede nie je tých šikovných málo, len sa to nie u všetkých prejaví na známkach. Som trochu iný typ učiteľa a až tak na známky netlačím. Skôr chcem, aby vedeli kriticky myslieť. Mám v triede 23 študentov, a z nich bude nemalá časť úspešní ľudia. Možno nebudú jednotkári, ale sú šikovní a uchytia sa.

Aké známky ste im dali z matematiky, ktorú ich učíte?  

U mňa má veľa žiakov jednotky, ale dostanú ich férovo. Niektorým deťom matika tak nejde, snažím sa ich skôr ťahať, aby mali aspoň trojky, niektoré deti dvojky. Mám v triede aj veľmi silné jadro, ktoré zvláda aj náročné úlohy. Dal som asi osem jednotiek.

Viktor Križo (33)

učí 11 rokov, momentálne je na bratislavskej základnej škole na Dubovej ulici. Je učiteľ aj špeciálny pedagóg, študuje psychológiu. Žije v Bratislave.

Študoval učiteľstvo matematiky a náboženstva, špeciálnu pedagogiku, katolícku teológiu a aj psychológiu. Absolvoval viacero univerzít – Univerzitu Komenského, Trnavskú univerzitu, Paneurópsku vysokú školu aj Masarykovu univerzitu v Brne.

Učil na viacerých bratislavských školách – Spojenej škole sv. Františka z Assisi, základnej škole Medzilaboreckej. Bol odborným poradcom vo vzdelávaní v rámci národného projektu Profesijný a kariérový rast pedagogických zamestnancov, pracoval ako špeciálny pedagóg v Operačnom programe Vzdelávanie EÚ projektu Komplexný poradenský systém prevencie a ovplyvňovania sociálno-patologických javov v školskom prostredí.  

Najhoršie známky od vás budú aké?

Štvorka, ale tú som tiež dával z milosti. Jedno dieťa malo podľa mňa dostať päťku a robiť reparát, aby sa spamätalo. Nie je to o tom, že by dieťa na to nemalo, ale nesnažilo sa. Som špeciálny pedagóg, napoly psychológ, a myslím si, že deti treba podporovať, no sú aj výnimočné prípady, keď

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Pridajte sa k predplatiteľom