Americký producent filmu o rocku a studenej vojne: Verím, že hlas Elvisa použili ako zbraň

Na Pohode má premiéru americký dokument o rokenrole za železnou oponou.

Záber z filmu Free to Rock.

Komunizmus porazila hudba – o tom ani trochu nepochybujú tvorcovia dokumentárneho filmu Free to Rock o rokenrole za železnou oponou. Vracajú sa do studenej vojny, keď zvuk elektrickej gitary symbolizoval kapitalizmus, sovietski hudobníci rozoberali telefónne búdky na gitarové snímače, komunisti chceli stvoriť vlastnú verziu rocku, až napokon kapitulovali. V júli 1988 koncertoval Bruce Springsteen vo Východnom Berlíne. V auguste 1989 sa konal Moscow Music Peace Festival. V roku 1991 na rozlúčku Sovietskemu zväzu hrala Metallica.

Americký producent DOUG YEAGER vyspovedal desiatky pamätníkov od Beach Boys cez Gorbačova po bývalých dôstojníkov KGB. Koncom týždňa priletí debatovať na Pohodu, ďalšie premietanie s diskusiou bude 8. júla v bratislavskom kine Lumière.

Spôsobil pád komunizmu rokenrol?

Výraznou mierou k nemu prispel. Často sa zdôrazňuje ekonomika, ale najväčší vojenský komplex na svete, akým bol Sovietsky zväz, by neskolaboval bez boja, keby v tom nehrala rolu kultúra.

Nepreceňujete hudbu?

Nie som konšpirátor ako KGB, ktorá verila, že rokenrol vyvinula CIA. Súhlasím však s tvrdením, ktoré v našom dokumente vyslovil bývalý generál KGB žijúci v americkom exile: kultúrna zbraň môže byť efektívnejšia než vojenská. Podľa tohto muža bol rokenrol významným faktorom kolapsu Sovietskeho zväzu. Podobne sa vyjadrujú niekdajší lídri veľmocí Jimmy Carter a Michail Gorbačov, ktorých sa nám podarilo osloviť do filmu.

Odkedy sa rokenrol používal ako zbraň?

Približne od konca 60. rokov. Rádiá v Západnom Berlíne vysielali za železnú oponu aj dávnejšie a robili to zámerne, aby iritovali Kremeľ. Nebola to však iniciatíva americkej vlády.

V roku 1968 začalo rádio Slobodná Európa vysielať v domovských jazykoch pre komunistické krajiny. Prvé bolo Maďarsko. Poslucháči za železnou oponou mohli počuť aktuálne skladby z americkej hitparády a maďarské relácie o pesničkách. V Maďarsku si získala status najpopulárnejšej rozhlasovej relácie. O rok neskôr začala Slobodná Európa vysielať programy pre Československo, Poľsko a Východné Nemecko. Dnes je dostatočne známy fakt, že rádio Slobodná Európa podporovala americká tajná služba CIA.

Čo vravíte na fámu, že americká armáda použila hlas Elvisa Presleyho? Spevák v roku 1958 rukoval do Západného Berlína náhodou, mala to byť cielená provokácia Východu.

Celkom tomu verím. Elvis Presley bol v tom čase najslávnejšou osobou na planéte. Bol bohatý. Nebola vojna, ale krátky čas mieru medzi kórejským a vietnamským konfliktom. Povolať ho bolo veľmi neobvyklé. Pri rešeršiach sme nenašli žiadnu porovnateľne slávnu celebritu, ktorá mala narukovať na vrchole kariéry. Celebrity si výnimky dokázali vybaviť.

Počas služby Elvisovi vychádzala každé dva mesiace nová nahrávka a západné rádiá vysielali za železnú oponu každú hodinu, čo Elvis práve robí a aký má deň. Keď v roku 1960 odchádzal do civilu, východonemecká tlač ho označila za verejného nepriateľa číslo 1.

  Doug Yeager (1950)

Štyridsať rokov pôsobil ako nezávislý filmový, divadelný, televízny a hudobný producent. V rokoch 1987-1988 bol poradcom sovietskeho ministerstva kultúry pre kultúrnu výmenu s USA. Spoluprodukoval dokument Free to Rock, píše knihu o rocku za železnou oponou.

Sú dôkazy, že to bola americká provokácia?

Dôkazy som hľadal vo Washingtone

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Pridajte sa k predplatiteľom

Festival Pohoda

Dnes na DenníkN.sk

Najčítanejšie

| |