Nič také ešte ani Pohoda nezažila. Americkí hudobníci odpremiérovali skladbu pre Jána a Martinu

Medzi tohtoročné vrcholy festivalu patrí svetová premiéra Kvarteta siahajúcich chápadiel. Pre legendárny Kronos Quartet ho zložil slovenský skladateľ Miroslav Tóth a tým sa ich spolupráca nekončí.

Foto N – Tomáš Benedikovič

Na poznámku, že by mohli mať vlastný festival, kde by hrali iba oni sami a každý večer úplne iný program, má ich kapelník okamžitú odpoveď: „Už to robíme. Teraz v apríli sme mali v San Franciscu šesť koncertov za tri dni.“ Mohli by pokojne hrať aj celý týždeň a ešte stále by ani zďaleka neprešli celý svoj repertoár. Fungujú totiž od roku 1973, pričom priamo pre nich vzniklo vyše 900 (!) skladieb.

Je to živá encyklopédia súčasnej (a nielen klasickej) hudby. Ak ich nepoznáte, je dosť pravdepodobné, že ich poznáte, len o tom možno neviete. Stačí zoznam najznámejších mien, s ktorými hrali a nahrávali – Glass, Górecki, Pärt, Reich, McCartney, Bowie, Björk, Metheny, Faith No More, Ginsberg. Známi sú aj vďaka vlastným verziám skladieb Dylana, Hendrixa, The Who, aj zo soundtrackov k filmom Darrena Aronofského či z nedávnej Veľkej nádhery Paola Sorrentina.

Zakladateľ amerického súboru Kronos Quartet David Harrington strávil so spoluhráčmi na Slovensku víkend na festivale Pohoda. Prišli a zahrali úplne iný program ako pred dvomi rokmi, keď boli prvýkrát na Slovensku v rámci Viva musica! festivalu. Teraz priniesli niečo špeciálne, aj v rámci celej histórie Pohody a našej hudobnej scény. Svetovú premiéru. Premiéru skladby slovenského autora. Boli sme pri tom, od začiatku až do konca.

Trenčín, hotel Elizabeth. Skladateľ Miro Tóth sa prvýkrát stretáva s členmi Kronos Quartetu osobne a ukazuje im špeciálny sláčik, ktorý začnú hneď vo vestibule testovať na svojich nástrojoch. Foto N – Tomáš Benedikovič

Foto N – Tomáš Benedikovič

Foto N – Tomáš Benedikovič

Pridaný sláčik ukotvený do tela huslí umožňuje zaujímavo rozšíriť farbu ich zvuku. Foto N – Tomáš Benedikovič

Muzikanti si priniesli aj noty skladby s vlastnými poznámkami a overujú si u autora, či správne pochopili jeho zámery. Foto N – Tomáš Benedikovič

Prvé stretnutie

Je sobota 7. júla, posledný deň Pohody. Nie sme v areáli festivalu, nachádzame sa na recepcii hotela Elizabeth v Trenčíne. Krátko pred pol jedenástou čakáme na dohodnuté stretnutie. Ako prvý prichádza skladateľ Miro Tóth. Tridsiatnik, ktorý je známy projektmi na pomedzí klasickej a voľne improvizovanej hudby. Študoval u Zeljenku, Iršaia a Godára, už na konzervatóriu založil a viedol súbory Musica falsa et ficta a Frutti di mare, kde dal dokopy spolužiakov s ľuďmi z nezávislej scény. Dnes sa pohybuje medzi Bratislavou, Prahou a Budapešťou. A teraz sa mu podarilo dostať ešte ďalej.

Keď dostal Michal Kaščák ponuku vziať na Pohodu Kronos Quartet, začalo to byť zaujímavé, len čo zistil, že radi hrávajú diela autorov z krajín, kde práve koncertujú. Poradil sa s niekoľkými ľuďmi a poslal do Ameriky niekoľko partitúr. Napríklad sláčikové kvartetá Zeljenku a Mariána Vargu. Odpoveď ho zaskočila, ale nadchla: „Odpísali, že by najradšej hrali niečo úplne nové, čo by niekto pre nich skomponoval. Tak som sa znovu poradil a poslal im niekoľko ukážok, medzi nimi aj Mirovu hudbu. Vybrali si ho a zvyšok už bol medzi nimi.“

Prvý šok skladateľ zažil už pri prvom kontakte. „Napísali mi číslo, že nech sa ozvem. Nasledoval polhodinový telefonát, v noci po ich koncerte v Paríži. Najskôr ma David zahriakol, nech mu nehovorím pán Harrington, a potom sa veľa vypytoval

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Pridajte sa k predplatiteľom