Denník N

Maďarič: Moja hra nie je o Širokom, na privatizácii tu zbohatli stovky ľudí (+video)

Foto - TASR
Foto – TASR

Zostaňme pokojne v tieni, nech je to démonické, začal rozhovor s Denníkom N po premiére svojej hry minister kultúry Marek Maďarič, vedľa sa zatiaľ rozbiehal raut.

Počas rozhovoru Marek Maďarič niekoľkokrát prevracal očami. Minister vnútra Robert Kaliňák ho krátko predtým upozornil, že jeho sme sa už pýtali na Jaroslava Haščáka z Penty v publiku. Tú otázku čakal aj on, pretože nás to vraj veľmi vzrušuje.

Tak začnime s pánom Haščákom. Aký to je pocit, keď chodí na vaše hry?

Ako viete, že chodí?

Na tejto bol. Tak aký to je pocit, že bol na tejto?

Je mi to úplne jedno. Som rád, keď si ktokoľvek príde pozrieť moju hru.

Prečo ste do hry dostali spor o garáže na Bratislavskom hrade?

Videli ste tú hru?

Áno.

Tak, potom možno vnímate, že to bol bočný motív, ktorý nám poslúžil na lepšiu charakterizáciu otca a syna. Nebolo to vyjadrenie sa, nebola to žurnalistika. Zdalo sa nám to vhodné pre postavu, ktorá bola písaná ako archeológ. V divadelnej tvorbe to tak niekedy chodí, že sa berú veci z reálneho života.

Maďaričova hra o smotánke oslovila Haščáka aj Kaliňáka (Autor: Martina Pažitková)

Nebol to odkaz kolegom zo Smeru, ktorí riešia garáže na Hrade?

No, určite nie. Umenie, hoci toto nemusí byť vnímané ako veľké umenie, by nemalo mať ambíciu riešiť konkrétne veci. Snažil som sa hovoriť o vzťahoch medzi ľuďmi. To, čo hovoria, má na to poukazovať. Neriešil som zlatokopky, garáže, alebo čokoľvek iné. To všetko je pre mňa materiál, aby som vyjadril krízu v človeku. Pocit mnohých ľudí, že môžu prežiť život ako nekonečnú párty. To je dôležité.

Je postava investora, ktorý stavia na Hrade, paralelou k Jurajovi Širokému?

Neviem, či toto myslíte vážne. Tento rozhovor. Počúvali ste ma?

Sám v hre hovoríte o investorovi, ktorý zbohatol na privatizácii.

Na privatizácii v tomto štáte zbohatli desiatky, stovky ľudí. Nech sa v tom vidí ktokoľvek. V rámci charakteru to je nejaká typológia. Keď v tom divák vidí toho alebo onoho, hovorím fajn. Ale určite som hrou neriešil svoj vzťah ku konkrétnym ľuďom, ale k témam. Áno, v tejto spoločnosti sú ľudia, ktorí chcú zbohatnúť za každú cenu. Ktorí majú veľké peniaze a nakoniec zistia, že im sú nanič, keď chcú zažiť niečo skutočné. Táto hra nie je žurnalistika. Nerieši politické ani osobné problémy.

Keď to predsa prenesieme do reálneho života a na Bratislavský hrad…

(Povzdych)

…sám ste tú tému Hradu vytiahli. Jedna z vašich postáv, otec, je za betónovanie a zarábanie peňazí a syn je za ochranu histórie. Ktorá z tých postáv je vám bližšia?

Trošku to ešte rozveďte. Lebo archeológ by nezískal tú zákazku bez otca. A otec mu tiež povie, že autori petície sú zainteresovaní na druhej strane. Tento motív som použil, aby som ukázal, že nič nie je čiernobiele. Nevyjadroval som sa ku konkrétnej veci. Rozumiete mi?

Archeológ vo vašej hre získa zákazku nekalo…

To je hra. Boli sme na divadelnej hre. Vy si myslíte, že to je reportáž alebo súdny spis? Divadelná hra je fikcia, metafora, ktorá sa snaží vystihnúť súčasnosť. Nedajú sa z toho vyťahovať tehličky a robiť zo mňa investigatívneho novinára. Vedieme dialóg ako dvaja ľudia z dvoch rozlišných svetov.

Tak poďme do toho sveta, kde ste ministrom kultúry. Tam ste nadriadeným pamiatkárov, priamych aktérov v prípade prestavby Bratislavského hradu. Je ich postup v poriadku? 

Mimo tejto hry: Bola tu medzinárodná komisia, ktorá konštatovala, že ošetrenie tých pamiatok bolo v poriadku. A to je kompetencia pamiatkového úradu. Druhou vecou sú rôzne názory na to, či tam môžu byť garáže, alebo nie.

Grémium slovenských odborníkov zároveň upozornilo, že nálezy nie sú dostatočne chránené, že na nich stavebná firma skladuje materiál a musela zabezpečiť, aby sa k nim nedostali ťažké stroje.

O akých odborníkoch hovoríte? O jednom, o dvoch?

To je písomný záver zo stretnutia slovenských odborníkov na Bratislavskom hrade.

A otázka znie?

Ste si istý, že aj tak bolo všetko v poriadku?

Áno. V tejto fáze určite áno.

Majú byť na Hrade garáže?

Je to veľmi komplikovaná otázka. Sú ľudia, aj renomovaní historici, ktorí hovoria, že tam majú byť. Iní hovoria, že tam nemajú byť. Sú na svete aj prípady, keď sa dávajú technické zariadenia a garáže takto do podzemia. Neexistuje na to matematicky daný jednoznačný úsudok, že takto to je správne. A v jednej chvíli z toho vznikla politická kauza. Uvedomujete si, že sme na premiére hry. Budete ma teraz mučiť a týmto vyčerpávať?

Sám ste do tej hry dali garáže na Hrade. Keď je veľa rôznych názorov, čo si o garážach myslíte vy?

Veci treba vyriešiť tak, aby boli pamiatky dobre ochránené. Neviem to posúdiť, lebo nie som detailným znalcom, ako ďaleko je rozrobená investícia. Do akej miery by bolo možné pozastaviť stavbu a urobiť nový projekt. Ale zámer urobiť barokovú záhradu a niekde tam aj garáže nie je nič proti ničomu. Viem si to úplne v pohode predstaviť. Nie je to žiadne barbarstvo, pokiaľ neničia pamiatky. Zbytočne sa to hysterizuje.

Neprekáža vám, ak budete v histórii zapísaný ako minister kultúry, za ktorého éry na národnej kultúrnej pamiatke – Bratislavskom hrade – postavili podzemné garáže?

A vy ste na výplatnej páske pána poslanca Hlinu? Pýtate sa jeho slovami.

Neviem, ako sa pýta pán Hlina.

Vy viete.

Nemrzí vás, že za vašej éry ako ministra kultúry postavia garáže?

Či ma nemrzí, že tam sú garáže, alebo obslužné priestory, alebo reštaurácie, ktoré slúžia na komfort návštevníkov? Mali by ste sa ma pýtať, či ma nemrzí, ak budú zničené nejaké pamiatky. A to nebudú. A to, akým sposobom je riešený Hrad, to je vec projektu, vec diskusie. Garáže ako také, pokiaľ neničia pamiatky, mi neprekážajú.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Slovensko

Teraz najčítanejšie