Denník N

Máte dobrých grafických dizajnérov, vo svete by sa nestratili, hovoria odborníci zo zahraničia

Medzinárodná porota pri posudzovaní prihlásených prác Národnej ceny za dizajn. Foto - Adam Šakový
Medzinárodná porota pri posudzovaní prihlásených prác Národnej ceny za dizajn. Foto – Adam Šakový

Tento rok porota súťaže Národná cena za dizajn hodnotila komunikačný dizajn – a teda všetko od kníh, plagátov, obalov až po webstránky. Na finálovú výstavu, ktorá bude na jeseň, vybrali takmer deväťdesiat prác.

„Často som súčasťou porôt rôznych ocenení vo svete, a aj preto môžem povedať, že to, čo sme tu za dva dni videli, je naozaj na medzinárodnej úrovni,“ hovorí Ayşegül İzer z Turecka. Najviac sa jej páčil knižný dizajn, práca s písmom, obalový dizajn, ale napríklad aj to, ako dizajnéri pracovali s niektorými umeleckými výstavami.

Ayşegül İzer bola jednou zo siedmich porotcov, ktorí sa zišli v Hurbanových kasárňach v Bratislave, v sídle Slovenského centra dizajnu, aby spolu vyhodnotili práce slovenských dizajnérov.

Do súťaže Národná cena za dizajn sa ich tento rok prihlásilo 252, do druhého kola postúpilo 160 prác. Na finálovú výstavu, ktorá sa otvorí na jeseň, posunula porota takmer deväťdesiat z nich – v kategóriách profesionálny dizajn, študentský dizajn a dizajn s pridanou hodnotou.

Výstava najlepšieho komunikačného dizajnu bude tento rok v priestoroch Fakulty architektúry STU v Bratislave. Mená víťazov sa dozvieme 12. októbra v Novej Cvernovke v Bratislave.

Práce v oboch kolách posudzovala medzinárodná porota v zložení Ayşegül İzer (TR), Kathrin Pokorny-Nagel (AT), Sven Lindhorst-Emme (DE), Eva Šimovičová (SK), Marek Pistora (CZ) Juraj Blaško (SK) a Tomasz Bierkowski (PL). Uprostred stojí Mária Rišková, riaditeľka Slovenského centra dizajnu.  Foto – Adam Šakový

Správny balans medzi pravidlami a umením

„Už keď som si pozeral prihlásené práce online, zdalo sa mi, že ich úroveň je naozaj dobrá a naživo sa mi to iba potvrdilo. A keďže sa sám venujem najmä knihám a typografii, prekvapila ma najmä oblasť knižného dizajnu a plagátov. Tých bolo síce prihlásených menej, ale medzi knihami bolo viacero silných ukážok s jasným konceptom a skutočne skvelým dizajnom,“ hovorí Sven Lindhorst-Emme, člen poroty.

Pôsobí v Berlíne, kde si pred pár rokmi založil grafické štúdio, okrem toho tiež prednáša a knižný dizajn a typografiu aj vyučuje. Knihy, ktoré autori prihlásili do súťaže, sa mu páčili, iba niektorým by vytkol zlú sadzbu.

„V Nemecku sa práve sadzbe písma

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Kultúra

Teraz najčítanejšie