Denník N

Riaditeľ odboru inšpekcie a kontroly ZSSK: Cestujúci by nemali brať vlak ako anonymné prostredie

Roman Kusý hovorí, že cestovanie vo vlakoch je čoraz bezpečnejšie. Samozvané hliadky podľa neho cestujúcich len obťažujú a k udržaniu poriadku nijak neprispeli.

Riaditeľ odboru inšpekcie a kontroly ZSSK, Roman Kusý, má za sebou desaťročia skúseností v oblasti bezpečnosti železničnej dopravy, ktorej súčasnú formu pomáhal vytvárať.

V rozhovore pre Denník N prezradil aj:

– aké úrazy sa najčastejšie vo vlakoch stávajú,

– ktoré skupiny cestujúcich predstavujú najväčšie ohrozenie bezpečnosti,

– jednoduché rady, s pomocou ktorých cestujúci zvýšia svoju bezpečnosť,

– čo robiť, keď nastane ohrozenie bezpečnosti,

– kde sa začínajú a končia právomoci zamestnancov ZSSK,

– ako ZSSK vníma samozvané vlakové hliadky,

– aké novinky chystá ZSSK pre cestujúcich z hľadiska zvyšovania bezpečnosti.

Na železnici pracujete od roku 1985, 16 rokov ste boli rušňovodičom. Ako sa z rušňovodiča stane inšpektor bezpečnosti?

Práca rušňovodiča ma bavila. Potom som sa stal rušňovodičom inštruktorom, čo bola pozícia, ktorá mala v tom čase svoju váhu aj spoločenské postavenie. Už vtedy som sa zaoberal bezpečnosťou železničnej dopravy a prijal som ponuku robiť kontrolóra vozby (dnes inšpektor bezpečnosti železničnej dopravy). Bolo to v čase vzniku našej spoločnosti, keď sa rozdelila osobná a nákladná doprava. So vznikom spoločnosti sa všetko menilo, resp. začínalo od začiatku. Mal som tak priamu možnosť podieľať sa na zmene pravidiel a interných predpisov hlavne v oblasti bezpečnosti.

Ako sa vyvíjala bezpečnosť vo vlakoch?

Z môjho pohľadu sa bezpečnosť vo vlakoch zvýšila. Zlepšila sa prevencia, účinnejšie spolupracujeme s políciou a zlepšili sa aj technické možnosti monitoringu cestujúcich. V minulosti boli zaznamenané dokonca prípady vrážd vo vlakoch, páchanie trestnej činnosti organizovaných skupín, s čím sa už dnes vo vlakoch stretáme len výnimočne. Nie všetkému sa dá úplne zabrániť, no podstatne sa znížil počet násilných trestných činov.

Ako by ste zhodnotili súčasný stav bezpečnosti vo vlakoch ZSSK?

Bezpečnosť sa dá zhodnotiť z viacerých pohľadov. Či už z bezpečnosti prevádzky, vzniku úrazov vo vlaku, až po osobnú bezpečnosť cestujúcich počas prepravy vlakom. Cestujúci sa musí vo vlaku cítiť nielen bezpečne, ale musí byť bezpečne prepravený do cieľa svojej cesty. Jednou z ciest je kamerový systém. Ten sa síce nenachádza vo všetkých vlakoch, ale naším cieľom je, aby bol súčasťou každého nového vozidla. Štatistiky polície a aj naše skúsenosti potvrdzujú, že kriminalita je v takto vybavených vozidlách výrazne nižšia.

K akým typom incidentov prichádza vo vlakoch najčastejšie? Čo musíte najčastejšie riešiť?

Stáva sa naozaj všeličo. Od úrazov, požiarov, napadnutí, až po krádeže. Občas zaznamenáme aj úmrtie, ktoré je zapríčinené zdravotným stavom cestujúceho. Najčastejšie však riešime „menšie“ incidenty, ako sú úrazy a okradnutie cestujúcich, verbálne a fyzické útoky voči našim zamestnancom alebo medzi cestujúcimi navzájom.

Skúsme sa zamerať napríklad na krádeže. Disponujete nejakými štatistikami, kde sú najčastejšie?

Určite sú to nočné vlaky a medzištátne vlaky. ZSSK však presné štatistiky krádeží nevedie, tie má len polícia. My evidujeme len tie, ktoré nahlásil cestujúci nášmu sprevádzajúcemu personálu. Najviac krádeží je evidovaných v dvoch našich najväčších mestách. Súvisí to s tým, že mnohí cestujúci nahlásia krádež priamo polícii, teda až po vystúpení z vlaku. Čo sa týka štatistiky od polície, vieme, že v roku 2017 bolo zaevidovaných o 4 % menej trestných činov vo vlakoch v porovnaní s rokom 2016 a v tomto roku je to pokles o ďalších 7 % v porovnaní s rovnakým obdobím roku 2017.

 

Roman Kusý

Na železnici pracuje od roku 1985. Do roku 2001 robil rušňovodiča a následne rušňovodiča inštruktora, popri čom sa začal venovať bezpečnosti železničnej dopravy. Neskôr zastával pozíciu inšpektora bezpečnosti železničnej dopravy a od roku 2012 je riaditeľom odboru inšpekcie a kontroly. Riadi oblasť bezpečnosti železničnej dopravy, BOZP, kontroly, bezpečnosti a ochrany majetku, závažných a opakovaných podaní, integrovaného manažérskeho systému a krízového riadenia. Zároveň vykonáva funkciu skúšobného komisára z poverenia MDV SR.

Aký je rozsah právomocí ZSSK z hľadiska bezpečnosti? Kde sa začína a kde sa končí vaša práca?

Všetko začína prevenciou. To znamená spracovávanie internej legislatívy, do istej miery aj kontrolu a určite nezanedbateľný vplyv majú monitorovacie systémy. Zároveň však riešime aj dôsledky – podania cestujúcich, ktorí boli vzniknutým konfliktom poškodení alebo sa ho zúčastnili. Ak sa konflikt neskôr kvalifikuje ako priestupok či trestný čin, spolupracujeme s políciou, ktorá tieto udalosti rieši. My dodávame potrebné dokumenty k prípadom a poskytujeme odbornú technickú pomoc. Máme však aj právomoc cestujúceho vylúčiť z prepravy, ak poruší pravidlá prepravného poriadku. Okrem toho môžeme monitorovať naše priestory a použiť záznamy z kamier v súlade s ustanoveniami zákona o ochrane osobných údajov.

Aké sú najčastejšie chyby, ktoré v súvislosti s bezpečnosťou robia cestujúci? A čím môžu prispieť k svojej bezpečnosti?

V prvom rade sú to chyby, ktoré zapríčinia vznik úrazu. Cestujúci by sa počas jazdy nemali zdržiavať pri nástupných dverách, ak to nie je nutné, a rovnako by počas jazdy nemali s dverami akokoľvek manipulovať. Čo treba dodať, z pohľadu zákona je cestujúci aj ten, kto sa pokúša nastúpiť alebo vystúpiť z vlaku v priestore určenom pre nástup a výstup. Cestujúci by nikdy nemali nastupovať do vlaku a vystupovať z neho, ak počuli zvukovú signalizáciu zatvárajúcich sa nástupných dverí. V žiadnom prípade by sa nemali pokúšať otvárať dvere vozňa vlaku, kým sa rozbieha. Takto sa dá predísť vzniku závažných úrazov, ktoré v niektorých prípadoch môžu dopadnúť tragicky. V prípade krádeží sme z kamerových záznamov napríklad zistili, že cestujúci zaspal, pritom držal v rukách otvorenú peňaženku alebo spal a na stolíku mal položený mobilný telefón či notebook. Osobné veci, hlavne doklady, by mali mať cestujúci neustále pod dohľadom a nenechávať ich na sedadlách prípadne poličkách na očiach ostatných spolucestujúcich. Sú to jednoduché rady, ktoré však vedia veľmi pomôcť.

A čo celková bezpečnosť vo vlaku, vie aj tejto cestujúci dopomôcť?

Cestujúci by v prvom rade nemal brať vlak ako anonymné prostredie. Ak už je svedkom konfliktu alebo napríklad aj krádeže, mal by to ihneď ohlásiť vlakvedúcemu vlaku, prípadne rušňovodičovi alebo kontaktovať linku tiesňového volania 112 či 158.

Samozvané hliadky tvrdia, že vznikli ako odpoveď na strach cestujúcich. Je podľa vás situácia z hľadiska bezpečnosti v takom stave, aby bol potrebný ich zásah?

Osobne si myslím, že im neprináleží hodnotiť bezpečnostnú situáciu vo vlakoch ZSSK, ak to robia len na základe ojedinelých prípadov a vybraných úsekov tratí. Bezpečnosť vo vlakoch nie je taká ohrozená, aby vznikali samozvané hliadky, ktoré by sa starali o udržanie poriadku. Aj keď sa vo vlaku nejaký konflikt vyskytne, jedine polícia má právomoc zasiahnuť a riešiť vzniknutý konflikt. To isté platí aj pri páchaní priestupku alebo trestného činu.

Aké s nimi zatiaľ máte skúsenosti? Spolupracujú zo ZSSK?

Podľa našich informácií hliadky, okrem jedného prípadu, neriešili vo vlaku žiadny konflikt, takže sú tam úplne zbytočne. Naopak, na ich činnosť sme boli viackrát upozorňovaní s tým, že ich prítomnosť vo vlaku cestujúcich obťažuje. Nemajú žiadne právomoci, berieme ich ako bežných cestujúcich, ktorí za naše služby platia plnú sumu. Nikdy sme s nimi nespolupracovali. Ich prítomnosť vo vlakoch nahlasoval vlakový personál a ich činnosť monitoruje polícia.

Čo plánujete zlepšiť v najbližšej dobe? Na čom práve pracujete?

V súčasnosti pripravujeme pre sprevádzajúci personál dokument, ako postupovať pri vzniku krízovej situácie. Pripravujeme aj praktické nácviky zvládnutia krízovej situácie, ako je vznik nehody, požiaru vo vlaku a podobne. Spomínal som úrazy cestujúcich. Situácia by sa mala podstatne zlepšiť prebiehajúcou modernizáciou vozňov. Chceme na viacerých vlakoch zaviesť systém tzv. selektívneho blokovania dverí, ktoré znemožní cestujúcim vystúpiť mimo nástupišťa, prípadne nastúpiť do vlaku po ich centrálnom zatvorení a výprave vlaku. V minulom roku sme začali s montážou signalizácie zatvorenia nástupných zalamovacích dverí. Vďaka nej je cestujúci informovaný, či sú dvere správne zatvorené, zaistené a zablokované.

Autor: Jakub Stank

Foto: archív Romana Kusého

Slušne vlakom (desatoro ohľaduplného cestovania)

Správajme sa vo vlaku tak, aby sa príjemne a pohodlne cestovalo nielen nám, ale aj ostatným spolucestujúcim.

  1. Pozor na odrobinky, odpadky a prilepené žuvačky

Cesta vlakom je dlhá, človek sedí na jednom mieste, konzumuje občerstvenie… a potom sa stane, že svoje miesto nezanechá v najlepšom stave. Myslime na cestujúcich, ktorí pristúpia po nás a budú sedieť na tom istom sedadle.

  1. Neobťažujme ostatných aromatickým jedlom

Aróma z jedla, ktoré konzumujeme na svojom mieste, môže obťažovať spolucestujúcich. A nemusí to byť práve plesnivý syr či údená ryba. Myslime na to, prosím, pri balení na cestu, alebo radšej využime ponuku čerstvého jedla v reštauračnom vozni.

  1. Telefonujme diskrétne, používajme slúchadlá

Aj tá najvtipnejšia príhoda, o ktorú sa delíme so známym cez telefón, môže obťažovať niekoho, kto si vedľa nás číta, pracuje, spí, alebo len tak sedí a premýšľa. Myslime na to a prispôsobme tomu hlasitosť telefonovania, počúvania hudby či sledovania videí a filmov.

  1. Nevykladajme si nohy ani batožinu

Jedno aj druhé stálo predtým na zemi. Ak si vyložíme nohy alebo batožinu na sedadlo, znečistenie možno nezbadáme hneď, no časom bude čoraz nápadnejšie. Nehovoriac o baktériách, medzi ktorými budú musieť sedieť naši spolucestujúci.

  1. Uvoľnime miesto seniorom, rodinám s deťmi a cestujúcim s miestenkou

Niektoré miesta vo vlaku sú vyhradené pre seniorov, rodiny s deťmi a cestujúcich s miestenkou. Pri senioroch a rodinách s deťmi sú dôvodom špeciálne potreby týchto cestujúcich. Buďme, prosím, ohľaduplní a takéto miesta im uvoľnime.

  1. Nepoškodzujme vlaky škrabancami, grafitami či ničením polepov

Všetkým nám záleží na tom, aby sme žili v slušnom a kultúrnom prostredí a každý cestujúci má právo cítiť sa počas cestovania príjemne a pohodlne. Správajme sa k vlakom ako k nášmu spoločnému majetku a neničme ich zbytočným vandalizmom.

  1. Dbajme o bezpečnosť

Nebuďme ľahostajní voči tomu, čo sa deje okolo nás, a ak treba, neváhajme o tom oboznámiť sprievodcu. Dnes môžeme pomôcť niekomu inému my a zabrániť pritom výtržníctvu, neslušnému správaniu, či dokonca odhaliť vreckára. Zajtra môže niekto iný rovnakým spôsobom pomôcť zase nám.

  1. Udržujme čistotu na WC

Sťažnosti na špinavé toalety patria medzi najčastejšie. A opäť platí, že pred vypravením vlaku dbá Železničná spoločnosť Slovensko na to, aby všade vládol poriadok. No najmä počas dlhších ciest je dôležité, aby sme čistotu na WC pomáhali udržiavať my všetci, cestujúci.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Slovensko

Teraz najčítanejšie