Denník N

Poskytol Putin ukradnuté volebné dáta Trumpovi?

Foto - AP
Foto – AP

Spoločne využívané dáta by mohli vysvetľovať, prečo ruské štátne médiá a Trumpova kampaň robili tie isté veci v tom istom čase.

Autorka je americká historička a novinárka
Článok uverejňujeme so súhlasom The Washington Post

Dáta sú energiou a krvou každej modernej volebnej kampane. Od tých banálnych, ako sú mená, adresy či volebné okrsky, po tie špecifické, ako sú zvyky a záujmy voličov – na dátach záleží viac ako na množstve reklamného času, viac ako na množstve bilbordov, viac ako na prejavoch či predvolebných debatách.

Kedysi dáta pomáhali kandidátom určiť, na ktoré dvere zaklopať. Dnes sa využívajú sofistikované algoritmy a veľmi kontroverzné, presne zacielené kampane v sociálnych médiách, ktorých úlohou je vzbudiť primitívne emócie – nádej, strach, hnev či radosť.

Možnože tieto kampane fungujú, možno to len predstierajú, ale na tom až tak nezáleží. Dôležité je, že dáta, ktoré sú potrebné na ich vytváranie, sa všeobecne považujú za také cenné, že ľudia, čo kampane vedú, neváhajú podvádzať, aby ich získali.

Nedávno sme sa napríklad dozvedeli, že svoj biznis ukončila britská spoločnosť zameriavajúca sa na politické poradenstvo Cambridge Analytica (založil ju americký miliardár Robert Mercer, ktorý okrem iného financoval aj Breitbart News), pretože nezákonne získala dáta o minimálne 87 miliónoch používateľov Facebooku.

Firma získavala dáta od vedca z Cambridgskej univerzity Aleksandra Kagana, ktorý ich získaval z aplikácie, čo sťahovala nielen informácie o používateľoch, ale aj o všetkých ich facebookových priateľoch a kontaktoch.

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Donald Trump

Komentáre

Teraz najčítanejšie