Denník N

Na open space ľuďom prekáža strata súkromia a veľa podnetov, vraví psychológ

Foto - TASR/AP
Foto – TASR/AP

Podľa psychológa z UK si viaceré firmy uvedomujú, že zamestnancom sa nepracuje dobre v otvorenej kancelárii, preto sa ich snažia nalákať aj cez pracovné ponuky, v ktorých inzerujú, že „nie sme open space pracovisko!“

Niektorí vravia, že kancelárie s otvoreným priestorom bez stien (open office) vytvárajú tvorivé pracovné prostredie, lebo medzi ľuďmi odstraňujú umelé bariéry, takže spolu zamestnanci viac komunikujú.

No podľa štúdie, ktorá vyšla tento mesiac v časopise Philosophical Transactions of the Royal Society B: Biological Sciences, to vôbec nie je pravda.

Jej závery sú o to dôveryhodnejšie, že vedci nevychádzali z osobných výpovedí ľudí, ktoré podliehajú skresleniu, ale z ich správania, ktoré sledovali cez elektronické zariadenia.

Nasadené slúchadlá

Martina Jakubeka, ktorý sa zaoberá pracovnou psychológiou a pôsobí na Katedre psychológie UK v Bratislave, výsledky novej štúdie príliš neprekvapili a pre Denník N vysvetlil, že psychológovia sa poväčšine zhodujú, že open space kancelárie nepodporujú komunikáciu medzi ľuďmi.

„Skutočné dôvody zavádzania open space kancelárií boli ekonomické. Argument o podpore komunikácie, ktorý sa vtedy aj dnes používal, vyplynul z jednej sociologickej teórie, nikto ho však presvedčivo nedokázal,“ dodal psychológ z UK.

Hlavný autor novej štúdie Ethan Bernstein z Harvardu o zážitku z open space kancelárie povedal: „Keď vojdem do takéhoto priestoru, vidím, ako má každý nasadené slúchadlá a díva sa na obrazovku počítača, aby vyzeral, že je veľmi zaneprázdnený, lebo každý sa môže pozerať.

V takom prípade zamestnanec radšej pošle e-mail, aby iného nerušil,“ dodal harvardský vedec, ako si vysvetliť pokles osobnej komunikácie v otvorenom priestore takzvanej open space kancelárie.

Niektorí pracujú so slúchadlami, aby nepočuli hluk alebo ich kolegovia nerušili. Foto N – Tomáš Benedikovič

Pokles osobnej komunikácie

Bernstein a jeho kolega Stephen Turban (tiež z Harvardu) robili výskum v dvoch veľkých spoločnostiach zo zoznamu Fortune 500, ktoré prešli z kancelárií, kde boli kóje a ľudia mali viac súkromia, na open space iba so stolmi. 

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Veda

Teraz najčítanejšie