Denník N

Ako živiť deti, ktoré jedia veľa alebo naopak málo

Foto - Flickr.com/Melissa
Foto – Flickr.com/Melissa

Nerobte z večere bojové pole. Ak deti nechcú jesť, radšej sa postarajte, aby mali k dispozícii iba výživné jedlo.

Píše Casey Seidenbergová, článok zverejňujeme so súhlasom The Washington Post

Detské stravovanie občas pripomína jazdu na horskej dráhe. Sú dni, keď zjedia všetko, čo im nachystáte, no inokedy zase jedia veľmi málo. Takto to pár dní trvá a keď už sa s tým začnete vyrovnávať, zrazu vyšprintujú k chladničke, aby ju celú vyjedli.

Majte na pamäti, že cieľom nie je dostať do detí čo najviac zdravého jedla, alebo ich za každú cenu ochrániť pred sladkým. Takisto im nemusíte rátať, koľko bielkovín či kalcia denne príjmu. Úspechom bude, ak vychováte deti chápajúce signály, ktoré im dáva telo, správne na ne zareagujú a budú jesť vyvážene, aj keď ich budú lákať ľahko dostupné sladkosti.

Odborníčka na stravovanie Ellyn Satterová vraví, že najľahšie to dosiahnete, ak si správne podelíte kompetencie. Rodičia by mali byť zodpovední za to, aké jedlo sa dostane na stôl, kedy budú jedlá podávané a kde ich deti budú môcť zjesť. Deti zase zodpovedajú za to, koľko toho zjedia.

Váš vzťah s deťmi je dôležitejší než to, čo deti raz za čas zjedia. Nerobte teda z večere bojové pole. Keď vám dcéra povie, že nie je hladná, nechajte ju, nech počúva svoje telo. Ak vám inokedy povie, že chce dupľu, lebo sa cíti naozaj hladná, naberte jej pokojne ešte jeden tanier.

Aj keď ste si dokázali osvojiť tieto zásady, stále vás môže zaujímať, koľko stravy by mali deti primerane k svojmu veku jesť. Tu je niekoľko užitočných, no nie záväzných návrhov.

Batoľatá a predškoláci

Batoľatá sa síce vyvíjajú rýchlo, no nepotrebujú prijímať toľko kalórií, čo dojčatá. Pri malých deťoch je zbytočné myslieť na nejaké denné diéty, pri výbere jedál môžu byť dosť prelietavé. A ako sa učia používať lyžičku a pohár, viac jedla skončí na zemi než v ich ústach. Občas tiež skúšajú, čo si môžu dovoliť a nezjedia všetko, čo im predložíte.

Úplne postačí, ak si tú odporúčanú dávku rozložia do celého týždňa. Ak bude ich strava pestrá a vyvážená, nemusíte mať obavy.

Batoľatá by mali počas dňa zjesť:

2 porcie ovocia, 3 porcie zeleniny, 6 porcií celozrnných výrobkov (okrem celozrnnej múky môžu pozostávať aj z bulguru, kukurice, hnedej ryže či ovsa), 2 až 3 porcie mliečnych výrobkov (ak ich vaše dieťa neje, nahraďte ich fazuľou bohatou na vápnik, strukovinami či listovou zeleninou), 2 porcie bielkovín (vajcia, fazuľa, kuracie mäso, ryby, červené mäso)

Jedna porcia je subjektívna miera, v tomto prípade môžeme hovoriť napríklad o jednom jablku, polovičke hrnčeka s varenou ryžou alebo cestovinami, či o sto gramoch tepelne upravovaného mäsa.

K celozrnným potravinám patrí aj kukurica, hnedá alebo čierna ryža, ovsené vločky či bulgur. Foto – Flickr.com

Školáci

Deti vo veku 7 až 12 rokov zvyčajne jedia štyri či päťkrát denne. Desiata však nemá byť časom na maškrtenie, mala by byť tiež zdrojom živín. Školáci sú často takí zaneprázdnení, že počas dňa zabúdajú

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Cesta k zdraviu

Rodičovstvo

Teraz najčítanejšie