Denník N

Zeman a Kiska cestovali hodiny bez klimatizácie v Masarykovom vozni, na staniciach mávali davom

Kiska máva obyvateľom Sládkovičova z vozňa zo špeciálneho historického vlaku, ktorý prešiel z Hodonína v Česku do Topolčianok na Slovensku. Foto N - Vladimír Šimíček
Kiska máva obyvateľom Sládkovičova z vozňa zo špeciálneho historického vlaku, ktorý prešiel z Hodonína v Česku do Topolčianok na Slovensku. Foto N – Vladimír Šimíček

Kiska počas jazdy Zemana pred novinármi objal, český prezident ho na oplátku pozval k sebe do Lán. Zeman sľúbil aj návštevu Martina, ak tam nepríde Kotleba.

Do stanice v Sládkovičove vchádza krátko pred druhou hodinou poobede mimoriadny vlak. Vpredu ho ťahá parný rušeň, nasleduje niekoľko historických vozňov, zozadu ich ešte občas potlačí dieselová lokomotíva.

Hlavnú pozornosť púta tmavomodrý, takmer deväťdesiat rokov starý vozeň v strede vlaku. Sú na ňom otvorené dve hranaté okná, z jedného sa vykloní český prezident Miloš Zeman, z druhého slovenský prezident Andrej Kiska.

Zamávajú desiatkam ľudí, ktorí napriek 33-stupňovému teplu čakajú na stanici. „Máte tu v Sládkovičove aspoň bazén, aby ste sa potom mohli vykúpať?“ pýta sa ich Kiska.

Do vozňa nastupuje spevácky súbor mladých dievčat v krojoch, aby prominentným pasažierom zaspievali niekoľko ľudoviek.

Majú na to niekoľko minút, počas ktorých má vlak technickú prestávku. Železničiari zatiaľ mohli parnej lokomotíve doplniť vodu. Keďže na väčšine staníc už nefungujú klasické vodné žeriavy (pumpy), čerpajú ju hasičskými hadicami z pristavenej cisterny.

Obaja prezidenti sú práve v polovici náročnej štvorhodinovej cesty. Začala sa krátko pred obedom v Hodoníne na južnej Morave a skončí sa v Topoľčiankach pri Zlatých Moravciach. Unikátnou jazdou si takto pripomínajú sto rokov od vzniku prvej Československej republiky.

Miloš Zeman a Andrej Kiska vyrážajú z Hodonína vo vozni z roku 1930, ktorý vyrobili pre prvého prezidenta ČSR Masaryka. Foto – Slovenská prezidentská kancelária
Prezidentský vlak mal sedem vozňov, niektoré pochádzali z 30. rokov, ďalšie z roku 1968 a z obdobia nastupujúcej normalizácie. Foto N – Vladimír Šimíček
Pohľad na lokomotívu pripomínal prvú republiku veľmi autenticky. Foto N – Vladimír Šimíček

Masarykov vozeň za Dubčekovým

„Prvú republiku považujem za najlepšiu dobu našich dejín, neustále ju dávam za príklad. Za najhoršie obdobie naopak považujem obdobie po februári 1948,“ rozprával Zeman počas cesty novinárom.

„Život v prvej republike bol plný optimizmu z budovania nového štátu. Nasledovalo smutné obdobie rozdelenia štátu, potom prišiel február 1948 a smutným míľnikom bol aj rok 1968,“ doplnil ho Kiska.

Ich vlak symbolicky spájal obe tieto epochy. Prezidenti väčšinu cestu sedeli v pravdepodobne najslávnejšom československom

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Andrej Kiska

Miloš Zeman

Slovensko

Teraz najčítanejšie