Horolezec Peter Hámor: Na Everest vylezie aj priemerne zdatný Európan, stačí mu 50- až 100-tisíc dolárov
Je jediným Slovákom, ktorý má na svojom konte okrem Koruny Himalájí (výstupy na všetkých štrnásť 8-tisícoviek) aj Korunu Zeme (výstupy na najvyššie vrcholy všetkých kontinentov). Čo všetko si tieto špičkové výkony vyžadujú?
Horolezec Peter Hámor rozpráva aj o tom:
- ako na Mount Everest chodia turisti a či existujú ľahšie cesty;
- prečo chodí do hôr bez veľkej výpravy;
- ako lezú Rusi a ako Američania;
- ako sa aj vo vysokých kopcoch topia ľadovce a ako tam horolezci upratujú.
Nedávno zomrel legendárny horolezec Ivan Fiala. Ako naňho spomínate?
Ako na jedného z najlepších slovenských horolezcov a veľmi príjemného človeka. Výstupy generácie horolezcov, do ktorej Ivan patril, výrazne ovplyvnili aj môj horolezecký život a každé stretnutie s ním bolo veľmi príjemné a inšpiratívne. Viem, že aj smrť patrí k životu, ale je mi veľmi smutno, že sa už nestretneme.
Čo robí špičkový horolezec v čase, keď nie je na výprave?
Doháňam vo firme robotu, ktorú som nestihol, lebo som bol na expedícii.
Čo také?
Robíme pre firmy eventy, teambuilding, adrenalínové športy, skáčeme bungee jumping a tak podobne.
To vás baví ako jedného z najslávnejších horolezcov? A vedia to o vás vaši klienti?
Väčšinou to nevedia, nie som Sagan, aby každý vedel, ako vyzerám. Som ich jump master, alebo inštruktor, jeden z viacerých.
Vrátili ste sa z neúspešnej expedície na Mount Everest a bolo sympatické, s akou ľahkosťou ste prijali to, že tentoraz to nevyšlo. Chce to veľa sebazapierania, vzdať pokus o výstup, ak na to nie sú podmienky?
Určite to nebolo tak, že sme to ani neskúsili a otočili sme sa pod kopcom. Mali sme štyri pokusy, videli sme, aké sú podmienky v stene – lebo teraz nebolo zlé počasie, ale nepriali snehové podmienky a tie dokážeme vyhodnotiť až priamo na mieste. Najnebezpečnejšie sú lavíny, ktorých je niekoľko druhov a medzi najhoršie patria doskové, keď sneh leží vo viacerých nepospájaných doskách. A tie teraz hrozili. Snažili sme sa prekľučkovať úsekmi s modrým, vodným ľadom, kde to bolo bezpečnejšie.