Slovák patrí k svetovej špičke v behu na výškové budovy: Športové výzvy sú dobrá vec, ale neublížme si nimi

Tomáš Čelko. Foto N – Peter Kováč

Tomáš Čelko sa k netradičným športom dostal náhodou, keď vyhral preteky do schodov, na ktoré išiel z recesie. Za 11 rokov urobil tento šport obrovský posun vpred, hovorí.

Beh na výškové budovy či výbeh na skokanský mostík patria medzi netradičné športy, no záujem o ne v posledných rokoch výrazne narástol. Slovák Tomáš Čelko sa im venuje už 11 rokov a patrí v nich k najlepším na svete. Hovorí, že chápe nárast záujmu o športové výzvy, no mali by sme si pri nich dať pozor na zdravie. V rozhovore radí, ako trénuje, čo robí pred pretekom, ako sa stravuje a čo mu pomáha v regenerácii. Hovorí takisto o častých chybách, ktorým sa treba vyhnúť, aby bol šport pre telo naozaj prospešný.

Prečo ľudí láka bežať na skokanský mostík?

Pre väčšinu z nás je skokanský mostík niečím nedosiahnuteľným, a keď zrazu máme možnosť vybehnúť naň, je to lákadlo. Celkovo sa dnes prekážkové behy a podobné výzvy stávajú stále populárnejšie. Mnohých dnes motivuje, keď sa môžu po preteku verejne pochváliť, čo dokázali. 

Navyše, v prípade mostíkov zohráva úlohu aj dobrá organizácia a takisto to, že samotný výkon trvá relatívne krátko a mal by to zvládnuť každý.

Naozaj to zvládne každý?

Myslím si, že áno. Najdôležitejšie je podľa mňa rozhodnutie, že idem do toho. Každý, kto aspoň trochu športuje, určite chodí aj na turistiku, kde zvláda náročnejšie prevýšenia. Skokanský mostík má prevýšenie približne 150 metrov a ak naň niekto ide len s tým, aby ho vykráčal, mal by ho zvládnuť.

Čo ak mám strach z výšok?

Počas behu na to človek vôbec nemyslí, dole sa nepozerá, beží. Navyše, na pretekoch je všetko dôkladne zabezpečené tak, aby nikomu ani len nenapadlo, že by sa mohlo niečo stať.

Nepoznačí rekreačného bežca, keď sa bez prípravy rozhodne bežať taký strmý kopec?

To je veľmi individuálne. To, čo jeden človek zvládne bez problémov, je pre druhého nemožné. Avšak ideálne je pripravovať sa na preteky systematicky. Ak má bežec súťažné ambície, bez tréningu to nejde. Navyše, dobrý tréning veľmi pomôže aj psychicky. Ak mám natrénované ťažké veci, viem, že preteky určite zvládnem, a viem si aj lepšie nastaviť tempo, ktorým bežať.

S ťažkým tréningom treba byť opatrný.

Áno. Častou chybou, ktorá je navyše veľmi nebezpečná, je, že športovci

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Radíme športovcom

Teraz najčítanejšie