Denník N

Niekedy sú učitelia len jednu lekciu pred žiakmi, hovorí hlavná školská inšpektorka

Ilustračné foto - TASR
Ilustračné foto – TASR

Učitelia u nás bežne učia aj predmety, na ktoré nemajú vzdelanie. Len pätina škôl dokáže zabezpečiť, že viac než 90 percent hodín vyučuje pedagóg s potrebným vzdelaním.

Občiansku náuku učí slovenčinár, informatiku fyzikárka. Takto to vyzerá na mnohých základných školách. Najmä na tých, kde je menší počet študentov. Len pätina škôl dokáže zabezpečiť, že viac ako 90 percent predmetov učí učiteľ, ktorý predmet aj vyštudoval. Teda, že napríklad matematiku učí človek, ktorý má z matematiky vysokoškolský diplom.

Vyplýva to z rozsiahlej správy Štátnej školskej inšpekcie, ktorá pomenovala aj problém neodborného vyučovania na mnohých školách. Učitelia u nás bežne učia predmety, na ktoré nemajú vzdelanie.

Štvrtina škôl na druhom stupni, teda od piatej triedy, zabezpečuje odbornosť  na 50 až 75 percent. Znamená to, že tretina až polovica vyučovania je vedená učiteľom, ktorý nemá potrebné vzdelanie.

Aj učiteľ Viktor Križo z bratislavskej základnej školy sa s tým stretol a on ako matematikár učil napríklad fyziku, biológiu, občiansku, hudobnú, informatiku, techniku. Išlo o predmety, ktoré zostali navyše, je to podľa neho v škole bežná prax.

Inšpektorka: A keby vás operoval psychiater?

Hlavná školská inšpektorka Viera Kalmárová hovorí o paradoxných situáciách, keď učiteľ vyučuje cudzí jazyk a je jednu lekciu pred žiakmi, alebo informatiku

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Slovensko

Teraz najčítanejšie