Denník N

Múzeum dizajnu: Fullov koník ožil v porceláne

Simona Janišová, Fullov koník, porcelán, 2016. Foto - Adam Šakový
Simona Janišová, Fullov koník, porcelán, 2016. Foto – Adam Šakový

Simona Janišová sa nechala inšpirovať tvorbou Ľudovíta Fullu, z jeho koníkov z rámu obrazu urobila nové dielo.

Jedným z najmenších predmetov múzea dizajnu je Fullov koník (2016) od Simony Janišovej. Okrem skvelej tvarovej štylizácie typickej pre Fullu má jemnosť Janišovej porcelánových predmetov.

Kôň je nádherné zviera, je predurčené na zobrazovanie pozitívnych vlastností v umení – v maľbe, v soche, v keramike aj v textile. Predstavuje symbol života a smrti – slnka a mesiaca. Často sa koník používal aj ako dekoratívny motív v ornamentike, ktorá siaha až do antiky.

Inšpirovaný Fullom

Janišovej koník je priama inšpirácia z Galérie Ľudovíta Fullu v Ružomberku. Počas krátkeho rezidenčného pobytu v rámci projektu Vytvorené na Slovensku mala autorka možnosť bližšie sa zoznámiť s Fullovou tvorbou. Farebné koníky dotvárajú špeciálny rám jeho obrazu Klauni.

Ľudovít Fulla: Koníky, drevo, 70. roky. Foto – Michaela Dutková

Sám Fulla v 20. rokoch 20. storočia navrhoval ručne maľované drevené hračky, ktoré sa často objavovali aj v jeho obrazoch. Jeho koníky z dreva sa z plochy rámu premiestnili do priestoru, ale ako píše Katarína Bajcurová o diele Ľudovíta Fullu, mohlo by to byť aj naopak.

Simona Janišová voľne interpretovala koníky v novom materiáli – v porceláne, s vlastným maliarskym riešením. Koník je verejne dostupný aj ako suvenír v Slovenskej národnej galérii.

Porcelán plus hlina

Simona Janišová pracuje s dvomi materiálmi. „Porcelán je luxusnejší materiál ako hlina, ale umožňuje množenie. Hlina je zase viac osobná. Je to mäkší materiál.

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Kultúra

Teraz najčítanejšie