Denník N

Štyri dni a jedna Grófka

Tomáš „Grófka“ Procházka ako performer na Kiosku. Foto – Marek Jančúch
Tomáš „Grófka“ Procházka ako performer na Kiosku. Foto – Marek Jančúch

Fotograf Marek Jančúch zdokumentoval festival Kiosk cez výrazného tvorcu a performera aj diváka Tomáša Procházku.

Nazývajú to „festival iného slovenského divadla a tanca“ a ešte dodávajú, že aj „odvážneho diváka“. Kiosk je letnou prehliadkou aktuálnych produkcií slovenskej nezávislej divadelnej, tanečnej scény a performatívneho umenia a originálne sa venuje aktuálnym témam umenia aj spoločnosti. Od roku 2008 sa koná vždy v posledný júlový víkend v Žiline, kde je jeho hlavnou baštou kultúrne centrum Stanica-Záriečie.

Témou jedenásteho ročníka festivalu bol proces. Náš spolupracovník, fotograf Marek Jančúch, sa rozhodol vizuálne ju mapovať cez jedného človeka. Výsledkom je séria „Grófka v procese Kiosku“.

„Pôvodný zámer bol fotiť jedného účinkujúceho a jedného diváka. Nevedel som však nájsť žiadneho diváka, ktorý by mi dovolil dokumentovať ho počas celého festivalu. Uvedomil som si však, že pre Kiosk je príznačné, že performeri či režiséri sú súčasne aj jeho divákmi. A že mi teda stačí zamerať sa iba na jedného človeka, ktorý bude všetkým dokopy. Našiel som ho v Tomášovi Procházkovi.“

Marek Jančúch štyri dni zachytával zmeny jeho festivalových identít. Fotografoval ho ako režiséra v hip-hopovom happeningu Z/ONES, kde spolu s tanečníčkou Soňou Ferienčíkovou a raperom Lyrikom (Modré hory) „lovia záblesky aktuálneho diania v spoločnosti, ozveny budúcnosti a vlastné precitnutia“, aj v autorskej performance Stop Fucking Smiling, ktorú spolu s Lýdiou Petrušovou nazvali platformou na extrémne emócie na hranici gýča, trápnosti a prúseru. A pomedzi to všetko je tu prítomný aj Procházka ako pozorovateľ, účastník, ponorený vo festivalovej atmosfére.

Tomáš „Grófka“ Procházka (1989) absolvoval divadelnú réžiu a dramaturgiu na VŠMU v ročníku Ľubomíra Vajdičku a Jána Štrbáka. Už počas štúdia sa profiloval ako výrazný tvorca so svojským citom pre výtvarnú estetiku a fyzické divadlo. Na prestížnej Rose Bruford College študoval odbor European Theatre Arts. Debutoval v Mestskom divadle Žilina, spoluprácou na slovenských premiérach textov Jeana Luca Lagarcea Som doma a čakám, že príde dážď, a Zimná cesta od Elfriede Jelinek.

Už na VŠMU zaujal réžiou odvážnej úpravy Shakespearovej tragédie Macbeth s podtitulom Hra o bastardoch, vytvoril autorskú performance Kafka.Dreaming (2015), pre bratislavské divadlo Aréna Bergmanovu Personu (2016) a bol nominovaný na cenu Dosky 2016 ako Objav sezóny. Pravidelne spolupracuje s renomovanými slovenskými choreografmi (Marta Poláková, Peter Šavel, Yuri Korec) a najmladšou generáciou tanečníkov z mimoOS, o. z.

Nezávislosť médií na Slovensku nebola od roku 1989 nikdy vo väčšom ohrození, ako je teraz. Ak nás chcete podporiť nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom. Vopred ďakujeme🤞

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Kultúra

Teraz najčítanejšie