Denník N

Cesta k menej bilbordom vedie cez zodpovedné firmy

Zdroj foto: https://sk.wikipedia.org/wiki/S%C3%BAbor:Bratislava_2007-8-11_15.jpg
Zdroj foto: https://sk.wikipedia.org/wiki/S%C3%BAbor:Bratislava_2007-8-11_15.jpg

Ulice slovenských miest sa dlhodobo topia vo vizuálnom smogu reklamných pútačov. Vďaka zodpovedným zadávateľom by však reklamné plochy vo verejnom priestore mohli začať ubúdať – prvá veľká firma už oznámila, že nebude vo svojej komunikácii vonkajšiu reklamu.

Bilbordy a pútače sú dnes snáď na každom kroku. Zaberajú priestor na našich námestiach či popri cestách a zakrývajú výhľad na kultúrne pamiatky, umelecké diela aj prírodné krásy. To, že sme krajinou vizuálneho smogu, potvrdzujú aj štatistiky. Bratislava, v ktorej je problém vizuálneho smogu najväčší, má podľa údajov z magistrátu približne 9 600 reklamných zariadení väčších ako 3 m2.

Riešenie pritom môže byť veľmi jednoduché. K zníženiu množstva bilbordov, megabordov či plagátov stačí, ak slovenské firmy upustia od objednávania vonkajších reklám a zachovajú sa tak zodpovedne a ohľaduplne.

Prvý významný krok v tomto smere spravila nedávno Slovenská sporiteľňa, ktorá doteraz patrila do pätice najväčších zadávateľov vonkajšej reklamy. Počnúc 1. augustom 2018 sa rozhodla, že už nebude využívať vo vonkajšom priestranstve žiadne reklamné plochy. Firma tým chce poukázať na to, že reklama sa dá robiť aj bez zahlcovania ulíc pútačmi.

Svoju poslednú vonkajšiu reklamu Slovenská sporiteľňa pred niekoľkými dňami zvesila a premenila na obrovskú vodnú šmykľavku smerujúcu do bratislavskej Kuchajdy. Odstránenie poslednej vonkajšej reklamy je súčasťou kampane, ktorou chce otvoriť tému vizuálneho smogu v Bratislave a ísť ostatným firmám príkladom v rešpektovaní prirodzenej estetiky mesta.

Jedným zo spôsobov, ako vyvážiť výsledky vonkajšej reklamy môže byť pre firmy presun prostriedkov a aktivít do digitálnej komunikácie, či používanie vnútorných plôch v nákupných centrách, kinách, fitnescentrách a ďalších miestach, ktoré s reklamou od začiatku počítali, a preto v nich pútače fungujú prirodzene a nerušivo.

Rozhodnutím prestať používať vonkajšiu reklamu sa Slovenská sporiteľňa stala jednou z prvých lastovičiek na domácej scéne, ktorá odmieta prispievať k vizuálnemu smogu vo verejnom priestore. Teraz je krok na ďalších firmách, aby zvážili potrebu svojich reklám na verejných priestranstvách a pokračovali v spoločensky zodpovednom kroku postupného odstraňovania vizuálneho smogu. Kráse slovenských miest a okolitej prírody by takýto počin významne prospel, a v neposlednom rade by sa im poďakovali všetci, ktorí majú pútače každý deň na očiach – vrátane ich zákazníkov.

Slovenská sporiteľňa chce ísť príkladom aj v ďalších oblastiach, ktoré môžu pomôcť premeniť Slovensko na modernú a zodpovednú krajinu. Banka preto prostredníctvom svojej nadácie vyhlásila grantový program s názvom #mamnato, v rámci ktorého plánuje prerozdeliť 250-tisíc eur. Ide o najväčšiu sumu v histórii Nadácie Slovenskej sporiteľne a peniaze z grantu majú poputovať na lokálne komunity a ich verejnoprospešné projekty.

Teraz najčítanejšie