Denník N

Prečo neochutnať exotický food porn

Foto – Zhao Wei Films/Wild Orange Artists
Foto – Zhao Wei Films/Wild Orange Artists

V kinách je Bistro Ramen, bizarný film singapurského režiséra. Značnú časť z neho tvoria zábery na jedlo, preplnené reštaurácie, koštovanie, prežúvanie či prehĺtanie.

Erick Khoo, výrazná umelecká osobnosť východoázijskej kinematografie, našim divákom pravdepodobne veľa nehovorí, ale jeho meno sa už trikrát objavilo na zozname súťažnej kategórie v Cannes. Animovaná snímka Tatsumi o japonskom autorovi komiksov dokonca získala pred siedmimi rokmi Zvláštne uznanie na áčkovom festivale v Tokiu.

Práve predposledným počinom Wanton Mee z roku 2016 Khoo predstavil lokálnu kuchyňu singapurských bistier a reštaurácií, na ktorú voľne nadviazal najnovšou kulinárskou exkurziou, snímkou Bistro Ramen.

Pre gastronomicky nezainteresovaných, ramen je rezancové jedlo z Japonska, kam prišlo v polovici 19. storočia pôvodom z Číny. Obľúbený, domácimi i turistami vyhľadávaný národný pokrm s možnou prípravou na viacero spôsobov, pričom rezance sú základom. Len v Tokiu je 15-20-tisíc ramen bistier, v Japonsku asi 40-tisíc. Zamestnanci, najčastejšie samotní majitelia, pracujú od svitu do mrku, šesť dní v týždni, 80 hodín týždenne.

Ale kto má možnosť živiť sa prípravou ramenu, nesťažuje sa, vníma prácu ako poslanie. Aj také sú kultúrne odlišnosti, ktoré v nás počas sledovania singapursko-japonsko-francúzskej drámy budú vzbudzovať neistotu, či sa správanie postáv a ich vývoj uberajú pre nás konvenčným smerom.

Posadnutosť rezancami znázornil začiatkom roka v dokumente Ramenové hlavy režisér Koki Shigeno. Hraný film, ktorý sa práve nachádza v našich klubových kinách, však čerpá z iných skutočností, i keď samotné jedlo, osvetový charakter diela a jeho zbytočná glorifikácia spoločne vytvárajú exoticky ladený food porn.

Dve kultúry v jednom

„Občas by som bol radšej miskou ramenu, aspoň vtedy by otec o mňa prejavil záujem,“ povzdychne si mladý kuchár Masato, čím naoko upozorňuje na význam domácej špeciality a zároveň zadáva tematický úvod do príbehu.

Keď otec zomiera, pravdaže v kuchyni, vydáva sa mladík

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Filmy

Kultúra

Teraz najčítanejšie