Denník N

Aj keď je omnoho lacnejší ako nový Blade Runner, vôbec ho netreba zatracovať

Osemdesiate roky, keď smer sci-fi udávali stroje z budúcnosti či policajný kyborg, sú dávno za nami, no kult filmového diela ostal.

Terminátor a Robocop, nedávna Ex-Machina, prípadne The Six Million Man boli zjavne inšpiráciou pre Leigha Whannela, scenáristu a režiséra nového nenápadného filmu od štúdia Blumhouse.

Predovšetkým na posledný spomínaný príbeh o cvičnom pilotovi, ktorý je vážne zranený pri zrútení lietadla a vláda sa rozhodne zachrániť mu život unikátnou operáciou s nahradenými kybernetickými súčiastkami, sa Upgrade podobá viac než dosť.

Téma o dôsledkoch technológií a umelej inteligencie, ktoré nás ovládnu alebo inak ovplyvnia naše životy, tu už bola veľakrát. Neustále sa s tými myšlienkami pohrávame, recyklujeme staré príbehy a vytvárame ich tematické deriváty. V princípe o tom istom, možno pridáme zopár moderných prvkov, ozvláštnime film dostupnejšími špeciálnymi efektmi a budujeme vlastný fikčný svet.

Dôverný nepriateľ slovenského scenáristu Ľubomíra Slivku a českého režiséra Karla Janáka, ktorý mal premiéru minulý týždeň, je podobný prípad. Že by však naša prvá snímka o umelej inteligencii sama oslňovala inteligenciou, sa povedať nedá.

Leigh Whannell a James Wan spolu pripravili ešte pred pätnástimi rokmi kratučkú ochutnávku pre štúdiá, aby ich presvedčili o námete menom SAW. O rok neskôr už ikonická hororová séria odštartovala s podnázvom Hra o prežitie. Skromný rozpočet niečo nad jeden milión dolárov zarobil na celom svete takmer 104 miliónov, pokračovanie o tretinu viac.

Kraťas, ktorý odštartoval vzostup úspešnej značky, sa následne objavil na DVD k filmu ako fanúšikovský doplnok.

Inteligentný čip

Osamostatnený Whannel tentoraz v austrálskej produkcii zrealizoval vlastný nápad. Nízky rozpočet medzi 3-5 miliónmi a fakt, že doteraz režíroval len jediný celovečerný film, naznačujú, že očakávania by nemali byť zveličené, ale Upgrade vôbec netreba zatracovať, naopak.

Do hlavnej úlohy obsadil sympatického Logana Marshalla-Greena. Hrá zatrpknutého Greya – technofóba, ktorý odmieta akékoľvek supermoderné prístroje. V blízkej budúcnosti už azda nebudeme musieť robiť nič, keďže technologický vývoj naberá na obrátkach. Dom sa nám prihovára, autá jazdia samé, no tento hrdina uprednostňuje vlastnú hlavu a ruky, počítačom nedôveruje.

Po autonehode v jednom z takých áut ho spolu s manželkou prepadnú neznámi muži. Paralyzovaný Grey sa

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Filmy

Kultúra

Teraz najčítanejšie