Denník N

Pre koho je Trumpova „úžasná dohoda“ s Mexikom dobrou správou a v čom sú podobnosti s automobilkami na Slovensku

Končiaci mexický prezident Enrique Peña Nieto sa stretol s Trumpom ešte pred americkými prezidentskými voľbami. Foto - TASR/AP
Končiaci mexický prezident Enrique Peña Nieto sa stretol s Trumpom ešte pred americkými prezidentskými voľbami. Foto – TASR/AP

Hlavnými porazenými budú americkí spotrebitelia. Vyššie ceny súčiastok a vyššie mzdy sa nakoniec musia prejaviť aj vo vyššej cene automobilov.

Donald Trump oznámil uzavretie „úžasnej dohody“ (ako ináč). V rámci Severoamerickej dohody o voľnom obchode (NAFTA) dosiahol predbežný separátny pakt s Mexikom. O čo v onej úžasnej dohode ide?

Dohodu podpísali USA, Kanada a Mexiko v roku 1994. Jej cieľom bolo odstrániť všetky prekážky pri obchode a investíciách medzi troma krajinami. Ciele dohody sa nikdy nepodarilo úplne naplniť. Ako vždy, citlivou otázkou zostal obchod s poľnohospodárskymi produktmi. V obchode s týmito položkami najmä medzi USA a Kanadou stále zostali clá a kvóty na dovoz.

Predvolebné vyhrážky

Napriek tomu sa však NAFTA vo všeobecnosti považuje za úspešný projekt. A to pre všetky tri krajiny. Kanada zarobila na vývoze ropy a plynu do USA. Najväčším víťazom bolo pravdepodobne Mexiko. Vzhľadom na nízku cenu práce si americké automobilky zriadili na mexickej strane spoločných hraníc montážne závody („maquiladoras“), ktoré produkujú hlavne pre americký trh. Ide o podobný proces, ako keď si nemecké a francúzske automobilky zriadili závody na Slovensku, v Česku či v Maďarsku.

Z lacnej výroby áut v Mexiku mali prospech americkí spotrebitelia, ktorým zlacneli autá. Je však pravda, že vďaka rastúcej výrobe automobilov v maquiladoras klesala výroba áut v Detroite a iných tradičných centrách amerického automobilového priemyslu.

Na tejto skutočnosti si Donald Trump založil veľkú časť svojej volebnej kampane. Americké autá sa musia vyrábať v Amerike! Pracovné miesta vrátime americkým robotníkom! Keď sa Mexičania nepodriadia, dohodu NAFTA zrušíme!

Nové obmedzenia

Celkový zahraničný obchod v rámci NAFTA dosahuje 1000 miliárd dolárov, čo je asi 5 percent celkových svetových exportov. Zrušenie dohody by pocítil aj zvyšok sveta. V USA, Kanade a v Mexiku by zostali nevyužité výrobné kapacity. Pravdepodobne by narástla nezamestnanosť a zmenšil by sa aj obchod týchto troch krajín so zvyškom sveta.

Je teda Trumpovo oznámenie o úžasnej dohode s Mexikom dobrou správou? Ako sa to vezme. Dobrou správou by bolo, keby dohodu nechal tak, ako je. Úplne najlepšou správou by bolo

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Teraz najčítanejšie