Denník N

Fotografia roka vznikla, keď 65-tisíc ľudí na námestí spievalo slovenskú hymnu

Víťazná fotografia Slovak Press Photo. Foto N – Tomáš Benedikovič
Víťazná fotografia Slovak Press Photo. Foto N – Tomáš Benedikovič

Víťazom hlavnej ceny súťaže novinárskej fotografie Slovak Press Photo sa stal fotograf Denníka N Tomáš Benedikovič s fotografiou z protestov po vražde Jána a Martiny.

Rôznych pochodov a protestov už Tomáš Benedikovič odfotil desiatky. Ako fotograf zaznamenáva udalosti každý deň už presne trinásť rokov.

Keď išiel v polovici marca na Námestie SNP, na ďalší z protestov Za slušné Slovensko po vražde Jána a Martiny, tušil, že tento protest bude o čosi iný. Ešte síce nebolo jasné, že na námestia po celom Slovensku dorazí v ten večer najviac ľudí od Nežnej revolúcie, ale čosi už bolo vo vzduchu. Padla vláda a ľudia stále kričali: Nestačí.

„Bolo to vážne, vražda Jána a Martiny nami všetkými pohla. Už týždeň predtým prišlo veľa ľudí, ale dav ľudí, ktorý som vtedy zažil na Námestí SNP, bol až uzemňujúci. Predieral som sa ním a mal som zimomriavky. Námestie bolo úplne plné a mne to pripomenulo pocit, keď som mal deväť rokov a stál som na tom istom mieste so svojimi rodičmi v Novembri 89. Bolo to veľmi podobné a ten pocit vo mne potom ostal ešte veľmi dlho,“ hovorí Tomáš Benedikovič.

Jeho fotografia zo 16. marca, keď na bratislavské námestieprišlo až približne 65-tisíc ľudí protestujúcich za vyšetrenie vraždy a predčasné voľby, získala hlavnú cenu Grand Prix súťaže Slovak Press Photo. O víťazovi rozhodla medzinárodná porota, výsledky ďalších kategórií sa dozvieme začiatkom októbra.

Ďalšie fotografie zo série Tomáša Benedikoviča z protestov Za slušné Slovensko:

Foto N – Tomáš Benedikovič

Foto N – Tomáš Benedikovič

Príliš silné na to, aby vyšumeli

„Fotím pre denník, a to ma vedie k tomu, že sa do jednej fotky snažím vždy dostať čo najviac informácií. Každá by mala niesť plnohodnotnú správu, a tak som k tomu pristupoval aj v tomto prípade. Neviem, či je to racionálne uvažovanie, skôr to robím akosi intuitívne – v momente, keď som na mieste, hľadám záber, ktorý by o danej situácii rozprával čo najviac,“ hovorí Tomáš Benedikovič.

To sa stalo aj v prípade víťazného záberu. Vznikol

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Kultúra

Teraz najčítanejšie