Denník N

Slovnaft BAjk: Podarí sa bicyklom zmeniť dopravu v Bratislave?

Spusteniu bratislavského bikesharingu Slovnaft BAjk predchádzali mesiace testovania, príprav a vylaďovania celého systému pre potreby užívateľov. Prečo projekt vznikol, ako prebiehalo testovanie a čo všetko bolo nutné vyriešiť, vysvetlil tím odborníkov, ktorý za systémom stojí.

Autor: Kubo Stank
Foto: Dominika Behúlová
Video: Marek Lenčucha

Slovnaft BAjk bude v prvej fáze pozostávať zo 71 staníc a 550 bicyklov, pričom bicykle sa začnú dávať do užívania najprv cez mestské časti Staré Mesto a Petržalka a potom postupne do Ružinova a Nového Mesta. Postupne budú pribúdať aj stanice a ich počet by sa mal zastaviť na čísle 90. V nich nájdu Bratislavčania a jej návštevníci až 750 bicyklov, ktoré im výrazne uľahčia a skrátia presuny v meste. Projektový tím Slovnaftu, ktorý za prvým funkčným bikesharingom stojí, dúfa, že sa systém medzi ľuďmi uchytí a prinesie viacero pozitívnych zmien.

Inšpirácia a skúsenosti z Budapešti

Spoločnosť MOL nie je na poli alternatívnej mobility žiadnym nováčikom. Už niekoľko rokov spolupracuje na bikesharingovej platforme v Budapešti s názvom MOL Bubi. To spolu s nedávno prijatou stratégiou materskej spoločnosti „ Stratégia 2030 – Enter Tommorrow“ viedlo Slovnaft k cieľu zaviesť komplexný bikesharingový systém v Bratislave. 

Plánovanie projektu začalo v januári 2017 a pokračovalo prehľadom bikesharingov v strednej Európe. „Informácie sme čerpali najmä od maďarských kolegov a dopravného podniku v Budapešti, ktorá prevádzkuje MOL Bubi. Mali sme tak hodnotné informácie z praxe. Aj na základe tohto sme sa rozhodli, že Slovnaft celý systém vybuduje od základov a v spolupráci s mestom Bratislava ho spustí. S magistrátom mesta sme sa dohodli na rozdelení úloh,“ vysvetľuje Norbert Nagy, senior špecialista projektu. To potvrdil aj cyklokoordinátor Andrej Martinka: „Mesto vytipovalo lokality a zabezpečilo plochy, na ktorých sa montovali stanice. Zároveň robíme bezpečnostnú kampaň pre všetkých účastníkov premávky vzhľadom na zvýšený počet cyklistov na cestách. Projekt bude síce spustený s oneskorením, no veríme, že je o to lepšie pripravený.” Mesto by tiež malo zabezpečiť spoluprácu dopravného podniku, ktorý bude pre projekt robiť hotline linku. Počas plánovania projektu tiež došlo k rozhodnutiu, že bikesharing bude zaintegrovaný priamo do mestskej dopravy. To znamená, že všetky stanice bicyklov sú v blízkosti zastávok MHD, železnice či autobusových staníc. Cieľom bolo, aby sa oba systémy navzájom dopĺňali. Cestujúci, ktorí prídu do mesta autobusom či vlakom, môžu svoju cestu dokončiť na bicykli alebo naopak. 

Video: Slovnaft BAjk

Šitý na mieru Bratislave

Aj keď sa jedná o ťažšiu cestu, Slovnaft BAjk je systém upravený na naše podmienky. Nejde však len o užívateľské rozhranie, platobnú bránu, registračný a fakturačný systém, ale aj samotný bicykel. Vysvetľuje Marián Ružič, bussines process architekt: „My sme dodávateľovi, spoločnosti Cycleme, zadefinovali podmienky, ktoré by mal bicykel spĺňať na základe skúseností MOL Bubi. Preto majú naše bicykle odľahčený hliníkový rám, hustené pneumatiky (nie plné ako v Budapešti) a najmä, sú celkovo ľahšie. Naše bicykle majú okolo 15 kíl, keďže práve na hmotnosť bicykla bolo po spustení MOL Bubi najviac dotazov. Bicykel nad 15 kíl je pri manipulácii pre ženu náročnejší, čomu sme samozrejme chceli predísť.“ 

Žlto-čierne bicykle s logom Slovnaftu sú tak v maximálnej možnej miere prispôsobené užívateľovi a jeho potrebám. Práve dôraz na tieto aspekty bol zásadný aj pri samotnom testovaní v rámci areálu rafinérie. Nešlo len o odstraňovanie chýb, ale aj spätnú väzbu pracovníkov, ktorí systém využívali na dennej báze niekoľko mesiacov.

Pripravený do prevádzky

Interné testovanie prebiehalo v niekoľkých fázach a najmä v reálnych podmienkach. Komplex veľkosti Slovnaftu a najmä množstvo rôznych pracovníkov ho dokázalo efektívne podrobiť väčšine možných aj nemožných situácií. 5 staníc s bicyklami si navyše ľudia v rafinérii veľmi rýchlo obľúbili. 

Počas testovania sme sa stretli s veľmi dobrou spätnou väzbou od našich zamestnancov. Slovnaft je obrovský a je rozdiel presúvať sa niekam 15 minút peši alebo 2 minúty na bicykli. Mali sme tu aj testerku v minisukni a vysokých opätkoch. Zvládla to bez problémov, takže je to naozaj pre každého,“ povedal s úsmevom Marián Ružič. Chyby neboli prekvapením, no nakoniec sa podarilo väčšinu odstrániť. „Najviac sme riešili užívateľský komfort celého systému a odozvy, ktoré sa výrazne skracovali. Neprekvapilo nás, že sa chyby objavia, na to v zásade celá fáza testovania je. Takto sme ich minimalizovali na mieru, kedy vieme spustiť systém v reálnej prevádzke,“ doplnil kolegu Norbert Nagy.

Budúcnosť dopravy v hlavnom meste?

„Uvidíme ako zareagujú ľudia, ako sa bude systém využívať a ako zapadne do celkového infraštruktúrneho zoskupenia v meste. Mobilita a zdieľaná ekonomika sú jedným z pilierov, ktoré chce MOL Group, a teda aj Slovnaft rozvíjať. Pokiaľ pôjde o úspešný projekt, našou ambíciou je ísť ďalej. Najskôr chceme systém stabilizovať, rozšíriť ho postupne do všetkých častí Bratislavy, a potom môžeme uvažovať nad jeho rozširovaním,“ predstavil plány Slovnaftu hovorca a riaditeľ Podnikovej a marketingovej komunikácie, Anton Molnár. Nakoľko Slovnaft zodpovedá za celú prevádzku systému, v rámci priestorov rafinérie je už plne vybavená zriadená servisná dielňa a tiež vyriešený spôsob rozvozu bicyklov do jednotlivých staníc. „Dve dodávky sa budú starať o relokáciu bicyklov medzi stanicami, aby boli všade dostupné. Máme teda vyriešený ako operatívny, tak plánovaný, predsezónny servis. Zodpovedáme za to, takže tie bicykle musia byť v bezchybnom stave,“ dodal Anton Molnár. Bicyklovanie v Bratislave považuje mnoho ľudí za problematické z rôznych dôvodov, medzi ktoré patrí aj chýbajúca alebo nedostatočná infraštruktúra. Podľa Norberta Nagyho však s podobnými problémami bojovalo spočiatku každé veľké mesto. „V Londýne v roku 2004 spustili tzv. City Bike a neboli na to pripravení. Akonáhle začal tento systém fungovať, tlak verejnosti prinútil mesto konať a rozširovať cykloinfraštruktúru. Dnes je Londýn v Európe medzi lídrami a patrí k najlepším mestám na využívanie bicykla ako dopravného prostriedku. Trvalo to však 14 rokov. Ani tu sa zázraky nestanú za 2 – 3 roky. No ak sa systém začne využívať a bude mať úspech, vytvorí to vyšší tlak na zastupiteľstvo a dostane sa to medzi priority mesta. Skúsenosť je taká, že vďaka bike sharingu začali bicyklovať aj ľudia, ktorí by nad tým inak neuvažovali.“ Aj týmto spôsobom sa dá zmeniť nazeranie na dopravu v meste a Slovnaft je toho dôležitou súčasťou. 

Prvá várka bicyklov patriacich do Slovnaft BAjku opustila hranice rafinérky a zamierila do prvých staníc. V najbližších dňoch tak budú môcť obyvatelia a návštevníci Bratislavy vyskúšať úplne nový spôsob dopravy v meste. Aj vďaka práci tímu, ktorý systém navrhol, otestoval a dostal ho do ulíc. 

Bikesharingová služba Slovnaft BAjk sa v Bratislave postupne rozbieha. Prvé bicykle už dorazili do staníc na Pribinovej ulici pri Eurovea, na Námestí SNP a pred predajňou TPD v Petržalke. Oficiálne spustenie systému pre verejnosť prebehne v najbližších dňoch. 

Norbert Nagy a Marián Ružič sú súčasťou tímu spoločnosti Slovnaft, ktorý stál za návrhom, testovaním a spustením projektu Slovnaft BAjk do prevádzky.  

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Slovensko

Teraz najčítanejšie