Denník N

Otestovali sme nové bratislavské verejné bicykle, sú ľahké a na začiatok takmer zadarmo

Foto - Vladimír Šimíček
Foto – Vladimír Šimíček

Už od piatka budú môcť Bratislavčania aj turisti jazdiť na verejných bicykloch. Pôvodne ich chceli spustiť pred letom.

Majú ľahkú a pevnú konštrukciu, tri úrovne prevodovky, automatické svetlá, zvonček vstavaný do rukoväte a displej s číselníkom – žlté bratislavské bicykle vyzerajú na prvý pohľad mohutne, no vážia 17 kilogramov, čo je o jeden až dva kilogramy menej ako priemerný mestský bicykel.

Po miernom meškaní Bratislava a súkromný partner Slovnaft spúšťajú projekt bratislavského bikesharingu – verejnej požičovne bicyklov.

Pripravili ich zatiaľ 550 na 90 stanovištiach, odkiaľ si ich Bratislavčania aj turisti požičajú po online registrácii a zaplatení. Bicykel vrátia v ktorejkoľvek stanici, vzdialené sú od seba zväčša 300 až 500 metrov. Stojany na bicykle už sú v Starom Meste, Ružinove, Petržalke a Novom Meste, postupne chce mesto zapojiť aj okrajové časti Bratislavy.

Jazda Bratislavou

Bicykle sme vyskúšali krátko pred ostrým spustením ich prevádzky v piatok.

Skúšobnú jazdu začíname na Šafárikovom námestí, testovací okruh vedie cez Starý most, Sad Janka Kráľa, Most SNP a späť cez Hviezdoslavovo námestie na Šafarikovo námestie.

Online registráciu cez webovú stránku preskakujeme, na testovanie nám pridelia pilotné PIN kódy, ktoré platia len jeden deň.

PIN kód odomyká zámok, ktorý je pevne spojený s bicyklom a jeden jeho koniec treba pripnúť do konštrukcie. Sedadlo sa dá nastaviť; keďže bicykle sú úplne nové, spočiatku to ide ťažšie, chce to trochu sily. Podobné je to aj s odomykaním a zamykaním bicyklov – chce to zvyk. V prvé dni však budú pri staniciach pomáhať hostesky, inštrukcie sú tiež na každej informačnej tabuli.

Testujúcim novinárom dali aj prilby, tie však na staniciach nebudú – v meste totiž nie sú prilby počas bicyklovania povinné.

Jazda na smartbicykli je v podstate rovnaká ako na inom bicykli. Pneumatiky sú už na prvý pohľad pevnejšie než iné – kolesá sú naplnené tekutinou, ktorá po prepichnutí pneumatiky zamedzí úniku vzduchu, cyklista sa tak dostane k najbližšej stanici bicyklov. Defekt je potrebné nahlásiť cez online formulár, za opravu sa neplatí. Súčiastky bicykla sa dajú demontovať len špeciálnym náradím.

Výhodou oproti lacnejším mestským bicyklom

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Bicyklovanie v Bratislave

Bratislava

Slovensko

Teraz najčítanejšie