Denník N

Český systém vodičom oznámi kolóny za 3,5 milióna eur. U nás to urobí Telekom za 14 miliónov

Vodiči v Česku si môžu nájsť na webe informácie o zjazdnosti ciest či kolónach. Zaplatili za to štyrikrát menej než sa plánuje investovať do podobného systému u nás. Foto - Tasr
Vodiči v Česku si môžu nájsť na webe informácie o zjazdnosti ciest či kolónach. Zaplatili za to štyrikrát menej než sa plánuje investovať do podobného systému u nás. Foto – Tasr

Súd rieši žalobu pre tender na dodávku informačného systému pre vodičov. Štát si v ňom vybral Slovak Telekom, vyradil lacnejšieho uchádzača, ktorý obdobný systém dodal susedom.

Pri Ústí nad Labem dávajte pozor. V posledných rokoch tu bolo extrémne veľa dopravných nehôd, veľa z nich aj smrteľných. Takúto informáciu sa dozvedia českí vodiči po pár kliknutiach na stránku tamojšieho národného dopravného informačného systému.

Na českom webe nájdu vodiči aj aktuálne obrázky z dopravných kamier o tom, ako to napríklad vyzerá na tej-ktorej komunikácii. Tiež stačí, ak vodič nakliká trasu, ktorú plánuje autom prejsť, a systém mu opíše stav na jednotlivých jej častiach, povie, kde sa napríklad pracuje a ako dlho mu cesta za aktuálnych podmienok potrvá.

Na čosi podobné sa onedlho môžeme tešiť aj u nás. Ministerstvo dopravy pod vedením Jána Počiatka nedávno uzavrelo tender o dodávku dopravného informačného systému. Zákazku nazvalo podobne ako Česi –„Národný systém dopravných informácií“.

Prikleplo ju spoločnosti Slovak Telekom. Za systém má zinkasovať niečo vyše 14 miliónov eur bez DPH. To je cena len za dodávku informačného systému, čiže bez jeho prevádzky a údržby.

Pre porovnanie, Česi za svoj informačný systém zaplatili od roku 2005 až do roku 2014 približne 105 miliónov českých korún. Keď to prepočítame kurzom z roku 2005, dostaneme sa k sume okolo 3,5 milióna eur.

Dá sa predpokladať, že najväčšia časť nákladov sa preinvestovala hneď na začiatku. Tiež platí, že technológie časom lacnejú.

Vyradili ich pre neschopnosť

Česi si systém, ktorý ich vyšiel štyrikrát lacnejšie už pred rokmi, pochvaľujú. Získal už aj ocenenia, napísali nám zo susedného ministerstva dopravy.

„Systém nepretržite zbiera, spracováva, zdieľa, publikuje a distribuuje informácie o aktuálnej situácii zo siete komunikácií všetkých kategórií z celej republiky. Zhromažďujú sa tu informácie o nehodách, uzávierkach, požiaroch vozidiel, kolónach či počasí.

Z centra sa potom informácie šíria na premenné informačné tabule, na webové stránky, a tiež pre všetky rozhlasové a televízne stanice,“ opisuje Zdeněk Neusar z tlačového oddelania českého ministerstva.

Česi si svoj informačný systém kúpili od spoločnosti Vars. Služby pritom cez svoju dcérsku firmu núkala v tendri aj nášmu ministerstvu dopravy. Obdoba už navrhnutého a fungujúceho českého systému by zrejme dnes vyšla na našej menej hustej cestnej sieti tiež asi na 3,5 milióna eur, ktoré za ňu dali Česi.

Z tendra Vars vylúčili, vraj nevydokladovala, že má na náš informačný systém dostatočne kvalifikovaných expertov. Pritom pri zákazke úradníci ani presne nenapísali, čo všetko očakávajú, že má nový systém našim vodičom poskytovať.

Slovak Telekom už mal zmluvu v ruke, keď hovoril, že presný rozsah informácií, ktoré bude systém vodičom núkať, bude „výsledkom analýzy“. Keď sme sa spýtali s odstupom času, odpísali, že termíny a funkcie sú vecou nášho ministerstva dopravy.

Ako to, že český systém bol 4-krát lacnejší? „Nedokážeme sa vyjadriť k riešeniu, ktoré sme nedodávali,“ povedal hovorca operátora Martin Vidan.

Vec je na súde

Štát má teraz na krku žalobu od vylúčeného uchádzača pôvodom z Česka. Vo finále by tak štát mohol za infocentrum  zaplatiť dvakrát: raz Slovak Telekomu a druhý raz preplatiť ušlý zisk Varsu.

„Súd vo veci vykonal prvotné úkony: vyzval žalovaného na vyjadrenie sa k žalobe a na doručenie jeho administratívneho spisu,“ opísal aktuálny stav hovorca krajského súdu Pavol Adamčiak.

Žaloba je podaná na Úrad pre verejné obstarávanie, ktorý v konečnom dôsledku postup nášho ministerstva dopravy potvrdil.

Či sa ministerstvo dopravy pod vedením Jána Počiatka neobáva dôsledkov svojho konania v tendri, sme sa nedozvedeli. Podobne ako ostatné ministerstvá, ani toto s Denníkom N nekomunikuje.

Vysúťažili, ale nevedeli čo

Ďalšie peniaze bude stáť ešte prevádzka tohto nového dopravného systému. Nabehnúť do služby vodičom by mal na jeseň.

Otázne je, či takýto systém vlastne potrebujeme. Podľa Štefana Mihálika z Autoklubu Slovenskej republiky by dobrý systém mal byť nielen šíriteľom dopravných informácií, ale aj inovátorom. Toto podľa neho chýba aj českému sytému.

Tiež by sa podľa Mihálika nemalo zabúdať, že už tu máme napríklad Google mapy či TomTom, ktoré spracovávajú ďalšie nové spôsoby zberu aktuálnych dopravných informácií.

Ako to bude v prípade Počiatkovho systému, možno odhadovať iba na základe jeho vyjadrení.

„Pôjde o informácie o plynulosti premávky, kde sú výluky, nehody, obmedzenia, obchádzky, opravy vozoviek, až po zjazdnosť ciest,“ vymenúval Počiatek v minulosti, čo sa očakáva od nového informačného systému. Hovoril o tom, že informácie by preň chcel získať napríklad zo Stella servisu, alebo z mýtneho systému, ktorý dnes sleduje kamióny.

Kedysi v minulosti, ešte predtým než sa tento tender vypísal, sa spomínalo, že dopravný informačný systém by mohol stáť aj 150 miliónov eur. Potom sa zmenil jeho koncept.

Teraz najčítanejšie