Denník N

Človek nie je stavaný na jedenie počas celého dňa, vedci skúmajú výhody jedenia počas obmedzeného času

Foto - Flickr.com/Johnny Silvercloud
Foto – Flickr.com/Johnny Silvercloud

Metóda časovo ohraničeného jedenia je veľmi podobná pôstu, no má jednu veľkú výhodu: oveľa ľahšie sa dodržiava.

Dve tretiny Američanov trpia nadváhou alebo dokonca obezitou a aj napriek enormnému úsiliu je náročné tento problém vyriešiť. Biológ Satchin Panda trvá na tom, že nám chýba kľúčová premenná. Priveľmi sa zameriavame na to, čo jeme, namiesto toho, aby sme venovali pozornosť tomu, kedy jeme.

Výskumník zo Salkovho inštitútu v San Diegu hovorí, že pravidelné jedenie v určitom časovom okne môže ľuďom pomôcť pri chudnutí a predchádzaní chorobám, akými sú napríklad cukrovka, srdcové ťažkosti a rakovina. Pandov tím na experimentoch so zvieratami dokázal, že keď sa ich prísun jedla počas dňa obmedzí na osem až dvanásť hodín, zvýši sa tým ich kognitívna aj fyzická výkonnosť a dokonca budú žiť dlhšie.

Princíp časovo obmedzeného kŕmenia (TRF – time-restricted feeding) je teda jednoduchý: jedzte v podstate, čo chcete, ale nejedzte to pred stanoveným časom či po ňom.

Šestnásťhodinový pôst

Podľa Pandu nie je cirkadiánny rytmus človeka prispôsobený svetu, v ktorom máme neustály prístup k jedlu. „Ak budete jesť po celý čas, telo tým iba zmätiete,“ vraví. Väčšina Američanov tento model ani zďaleka nedodržiava a jedáva od skorého rána až do noci.

Nie je však celkom jasné, či bude časovo obmedzené kŕmenie pri ľuďoch fungovať rovnako ako na laboratórnych myšiach. Myši a ľudia majú celkom odlišný denný rytmus. Myši sú nočné tvory a spia častejšie ako raz za deň. Okrem toho, dožívajú sa zvyčajne iba dva až tri roky.

„Šestnásťhodinový pôst myší je ekvivalentom dvoj- či trojdňového pôstu pre človeka,“ pripomína Courtney Petersonová, výživová špecialistka z Alabamskej univerzity, ktorá sa podieľa na výskume časovo obmedzeného jedenia u ľudí.

Petersonová a mnohí ďalší vedci však upozorňujú na to, že viaceré výhody tejto metódy sa prejavujú hlavne v dôsledku

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Cesta k zdraviu

Teraz najčítanejšie