Denník N

Skúšali, či dokážu ľudí dostať do posilňovne jednoduchým a overeným trikom

Ilustračné foto - Flickr.com
Ilustračné foto – Flickr.com

Vedci už naučili mužov k udržiavaniu čistoty na záchodoch, tak podobnú taktiku pre zmenu použili na to, aby prinútili ľudí pravidelne cvičiť. Výsledky dopadli inak, ako čakali.

Píše Christopher Ingraham, článok zverejňujeme so súhlasom The Washington Post

„Postrčenie“ je taktika, ktorá „mení správanie ľudí očakávaným spôsobom bez toho, aby im niečo prikazovala alebo významne menila ich ekonomické stimuly,“ a definoval ju  Richard Thaler, behaviorálny ekonóm z Chicagskej univerzity, ktorý vlani za svoju prácu získal Nobelovú cenu.

Postrčenie zvyčajne slúži k tomu, aby ľudia robili veci, ktoré sú dobré pre nich alebo pre spoločnosť ako takú, no bežne k nim pristupujú veľmi neochotne. Známym príkladom sú obrázky múch nalepené zvnútra pisoárov. Muži sa pri vykonávaní potreby snažili mieriť na ne a vďaka tomu bolo okolie pisoárov čistejšie. Ľudia tiež začali používať menej elektriny, keď im ukázali, koľko jej spotrebujú ich susedia.

Ako efektívny sa ukázal ten typ postrčenia, pri ktorom ľudia dostali za úlohu stanoviť, aké konkrétne kroky museli spraviť, aby dosiahli cieľ. Podľa vedcov tento prístup zafungoval, keď bolo potrebné presvedčiť ľudí, aby išli voliť, nechali sa zaočkovať alebo navštívili zubára.

No čo keby sme ho použili na to, aby sme ľudí dostali do posilňovne?

Dostatočne cvičí len štvrtina Američanov

Presne o to sa pokúsil tím výskumníkov, keď do experimentu zapojil 877 členov jednej súkromnej posilňovne na americkom Stredozápade.

Hovorí sa, že vo svete cvičenia je veľká priepasť medzi úmyslom a realitou. Väčšina

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Behaviorálna ekonómia

Cesta k zdraviu

Radíme športovcom

Veda, Zdravie

Teraz najčítanejšie