Denník N

Z nevyužívaných tratí môžu byť dočasné cyklotrasy, najdlhšia by mohla byť pri Komárne

Ilustračné foto - TASR
Ilustračné foto – TASR

Na Slovensku je 47 kilometrov tratí, na ktorých je pozastavená prevádzka. Namiesto zrušenia ich budú môcť samosprávy dočasne prerobiť.

Na trati medzi Komárnom a Kolárovom vozili vlaky ľudí od roku 1914. V roku 2003 najprv Železničná spoločnosť prestala túto trať pre slabý záujem používať. O tri roky neskôr tadiaľ prestali jazdiť aj nákladné vlaky, pretože sa ukázalo, že trať má nevyhovujúci zvršok.

Odvtedy koľaje chátrajú, primátori a starostovia sa sťažujú, že zarastajú burinou. Železnice SR (ŽSR), ktoré sú správcom koľajníc, investujú ročne 36-tisíc eur do ich konzervovania. Trať má byť totiž k dispozícii, keby si to na vyšších miestach s vlakmi do Kolárova rozmysleli.

Zdroj: vlaky.net

Tratí s pozastavenou prevádzkou je na Slovensku dokopy šesť, majú celkovú dĺžku 47 kilometrov. ŽSR mali na tieto trate vlani náklady 134 362 eur.

Tá medzi Komárnom a Kolárovom je najdlhšia, má 25,9 kilometra. Je to zároveň príklad trate, po ktorej  vlaky nejazdia, železničiarom sa ju nepodarilo prenajať či predať samosprávam na prevádzku vlakov, ale ani štát ju nezrušil.

Keby ju zrušil, museli by sa fyzicky vytrhať koľaje.

„Zrušenie akejkoľvek trate je nezvratný krok, a ak by neskôr nastala potreba opätovnej železničnej prevádzky, vybudovanie novej trate by si vyžadovalo podstatne vyššie náklady než navrátenie do prevádzkyschopného stavu stále ešte existujúcej trate,“ vysvetľuje hovorkyňa ministerstva dopravy Karolína Ducká, prečo trať pri Komárne nezrušili ani vtedy, keď o to pred rokom 2010 ŽSR žiadali.

Budú si ich môcť prenajať

Už od novembra si budú môcť samosprávy takéto trate prenajať nielen na to, aby na ne posielali vlaky. Budú z nich môcť urobiť cyklotrasy, chodníky či inak ich využiť na „nemotorovú prepravu“.

Podmienkou bude, že

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Železnice

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie