Denník N

Cirkus v galérii? To odmietam, hovorí riaditeľka Oravskej galérie, ktorá patrí medzi najlepšie

Riaditeľka Oravskej galérie Eva Ľuptáková. Foto N - Tomáš Benedikovič
Riaditeľka Oravskej galérie Eva Ľuptáková. Foto N – Tomáš Benedikovič

„Argument návštevnosti je dvojsečná zbraň. Divákov, čo výstavu videli, vieme zrátať. Ale ako zrátame tých, ktorým sme zlou výstavou naštrbili vkus?“ pýta sa Eva Ľuptáková, ktorá vedie Oravskú galériu tridsaťštyri rokov.

Do Oravskej galérie prišla začiatkom 80. rokov ako mladá historička umenia. Po svojom predchodcovi zdedila diáre plné kontaktov na rodiny advokátov a lekárov, ktorí mali doma hodnotné diela, čo by raz mohli visieť v galérii a dnes tam naozaj visia. Aj preto je presvedčená, že najlepší pracovníci v galérii sú tí, ktorí tam strávia roky a poznajú svoju prácu aj zbierku do detailov.

EVA ĽUPTÁKOVÁ vedie Oravskú galériu od roku 1984 a je toho príkladom. Keď nás sprevádza stálou zbierkou, za každým obrazom je príbeh. „Ak chce niekto cirkus, nech si ho objedná, zaplatí a možno z neho bude mať aj zisk. Ale ja nevidím dôvod, prečo by sme mali plytvať energiou odborných zamestnancov na niečo, čo nie je ich úlohou,“ argumentuje v otázke tlaku na zvyšovanie návštevnosti.

Čo treba urobiť preto, aby na riaditeľa galérie bývalí či súčasní zamestnanci nespísali petíciu za odvolanie, ako sa to nedávno stalo v Turčianskej galérii v Martine?

Univerzálne návody neexistujú, myslím si, že človek túto prácu len musí mať rád. To je všetko. Nie každý zamestnanec sa ide v práci pretrhnúť, ale vy ako riaditeľ ich musíte vedieť nadchnúť a presvedčiť o veciach, ktoré podľa vás majú zmysel. A to sa dá vtedy, keď tú prácu sami máte radi. Ja mám nesmiernu úctu k tomu všetkému, čo sa za tie roky a storočia v našom vednom odbore nazhromaždilo.

Za každým konkrétnym výskumom či publikáciou stojí človek, ktorý toho musel veľa vedieť a obetovať. Práca v galérii sa nezačína ráno o pol ôsmej a nekončí sa o štvrtej. To sú aj soboty, nedele a výjazdy za umelcami v čase, ktorý im vyhovuje. To sú kontakty a skúsenosti, ktoré sa budujú roky. Počula som už názor, že každé štyri roky treba v galérii obmeniť celý tím, ale zo svojej skúsenosti viem, že je to presne naopak: najlepší galerijný či muzeálny pracovník je ten, kto má za sebou roky skúseností, prejde všetkými pozíciami, a potom dokáže excelentne zvládnuť prácu v galérii po všetkých stránkach.

Čo podľa vás spôsobilo problémy v Martine a v Liptovskom Mikuláši – je to obsadzovanie riaditeľských pozícií bez prihliadania na odborné zázemie, čo kritizuje aj petícia?

Áno, je to tak, ale verím, že sa blížime k uspokojivému riešeniu celej situácie. Nie je to tak dávno, čo prišiel do módy názor, že do vedenia prakticky akýchkoľvek inštitúcií treba dosadzovať manažérov. Možno v automobilovom priemysle to funguje, ale nemyslím si, že je to prípad kultúry. Môže sem prísť hoci aj manažér z Wall Street, ale ak raz nemá ani potuchy o kultúre, nemôže to dopadnúť dobre. Kultúrne inštitúcie nie sú iba o spravovaní peňazí.

Kritika v tomto prípade padá aj na vedenie žúp, ktoré regionálne galérie spravujú. Napokon – podobne sporných výberových konaní bolo už viacero, naposledy v Nových Zámkoch, kde sa napokon podarilo situáciu zvrátiť. Netreba správu galérií župami prehodnotiť?

Rozvírila sa síce o tom debata, ale problém vidím inde – v dodržiavaní pravidiel. Keby nebolo všeobecne známe, že podmienky výberových konaní sú „občas upravené“, tak by to možno mohlo fungovať aj tak, ako je to momentálne nastavené. Lenže tak to nie je a na odbornosť sa ani v týchto príkladoch neprihliadalo, rovnako ani na to, či má človek na takúto pozíciu skúsenosti s vedením kolektívu.

Hlavné sídlo Oravskej galérie v Župnom dome na námestí v Dolnom Kubíne. Foto N – Tomáš Benedikovič

V Župnom dome sú stále expozície starého umenia aj umenia 20. storočia. Na popredí dielo Vladimíra Popoviča a séria malieb Albína Brunovského. Foto N – Tomáš Benedikovič

Hovoríte, že v prípade martinskej a liptovskej galérie by malo dôjsť k riešeniu. Čo vám dáva túto nádej?

V Turčianskej galérii by

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Rozhovory

Kultúra

Teraz najčítanejšie