Denník N

Bývalý primár Illéš, ktorého obvinili z uprednostňovania pacientov: Tlak bol veľký, ale úplatok som nikdy nevzal

Ilustračné foto - Fotolia
Ilustračné foto – Fotolia

Svedectvo o dusnej atmosfére na neurochirurgickej klinike, kde bol Róbert Illéš primárom. Po tom, čo Andrej Šteňo nastúpil ako prednosta, začali mať spory a primár odišiel.

Poslanci pôsobiaci v zdravotníckom výbore parlamentu dostali začiatkom mesiaca list, kde prednosta neurochirurgickej kliniky Andrej Šteňo opisuje, ako bývalý primár Róbert Illéš údajne manipuloval čakacie zoznamy, kde sú pacienti, ktorí potrebujú operáciu. Poslankyňa SaS Jana Cigániková preto dala podnet na generálnu prokuratúru, bude sa tým zaoberať aj Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou. 

Čo sa dočítate v rozhovore:

  • akým spôsobom ako primár neurochirurgickej kliniky viedol čakacie zoznamy,
  • ako a kedy prebiehalo uprednostňovanie pacientov,
  • prečo sa na neurochirurgickej klinike čaká v priemere až rok na operáciu,
  • ako fungoval vzťah jeho súkromnej ambulancie Neuroill s klinikou, kde bol primár,
  • prečo sa nechce vzdať funkcie predsedu správnej rady Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, ktorý obvinenia voči nemu prešetruje.

Mali ste na neurochirurgickej klinike univerzitnej nemocnice v Bratislave na starosti čakacie listiny?

Takto sme historicky viedli operačný program. Zaraďoval som pacientov na operácie a riadil som chod kliniky, aby bola čo najviac využitá. Na operácie som ich zaraďoval tak, aby sme vedeli čo najviac využívať operačné sály.

Prednostovia – či to bol Andrej Šteňo, alebo jeho predchodca a otec Juraj Šteňo – do týchto listín nejako zasahovali?

Čakacie listiny sa nahrávajú do systému Medea, ktorý využíva univerzitná nemocnica. Mená pacientov sa odosielajú do centrálneho systému a potom to ide do poisťovní. Z neho sa vyberajú pacienti na operáciu. Ako zástupca prednostu som mal na starosti technickú stránku, ale prednosta kliniky má absolútne právo vstupovať do čakacích listín a riešiť pacientov podľa svojich predstáv. Ak mal pocit, že treba pacienta s nejakou diagnózou operovať, tak povedal, že tento pacient ide na operáciu, a zaradil ho. Nie je nikde striktne dané, že čakacie listiny má na starosti len jeden človek. Technicky to tak bolo – riešil som to, ale prednosta do toho mohol kedykoľvek vstúpiť a zmeniť tam veci.

Ako si vysvetľujete list, ktorý prednosta Šteňo poslal poslancom? (V liste opisuje obvinenia voči bývalému primárovi, ktorý podľa prednostu uprednostňoval niektorých pacientov. – pozn. red.)

Ten list je súhrn listov, ktoré kolovali medzi ministerstvami, univerzitnou nemocnicou a odborármi už asi rok. Nie je vytvorený teraz.

V liste vás obviňuje, že ste uprednostňovali pacientov.

Veľmi ľahko sa povie, že nejaký pacient bol uprednostnený. Mal som na starosti kliniku, kde sa operovalo denne sedem až deväť pacientov. Môžete mať naplánované veci, ale do toho často prídu veľmi ťažkí pacienti, ktorých musíte operovať okamžite. Títo pacienti niekedy potrebujú dlhú prípravu. Ak by som vzal naraz na kliniku len ťažké prípady, vedeli by sme operačnú sálu využiť minimálne. Musíte brať aj pacientov s menšími nádormi alebo platničkami. A niekedy zistíte, že máte pripraveného pacienta na klinike, ale z nejakých príčin nemôže ísť na operáciu.

Kým ste ho v takom prípade nahradili?

Vtedy si pozriete čakacie listiny, a ak tam máte niekoho, kto má čerstvé vyšetrenia, tak vezmete jeho pred pacientom, ktorý má napríklad magnetickú rezonanciu spred roka. Lebo dlho trvalo, kým by ste ho pripravili – museli by ste mu tie vyšetrenia robiť nanovo. Veľakrát sme v takýchto prípadoch telefonovali pacientom, ale nevedeli si tak narýchlo vybaviť veci v práci alebo nemali kam dať deti. Všetko sme to zapisovali do tabuliek, ktoré nám pomáhali manažovať pacientov.

O týchto tabuľkách hovorí prednosta Šteňo ako o dvojitých čakacích listinách.

Museli sme si pacientov

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Čakačky na neurochirurgii

Zdravotníctvo

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie