Denník N

Rusi skomplikovali Slovensku prestížne opravy vrtuľníkov pre Afganistan

Slovenská štátna firma získala pred dvoma rokmi lukratívnu zákazku na opravu moderných vrtuľníkov Mi-17V-5 pre Afganistan. Foto – Russian Helicopters
Slovenská štátna firma získala pred dvoma rokmi lukratívnu zákazku na opravu moderných vrtuľníkov Mi-17V-5 pre Afganistan. Foto – Russian Helicopters

Ruská štátom kontrolovaná firma spochybnila kvalitu opráv afganských vrtuľníkov Mi-17, ktoré robia Letecké opravovne Trenčín (LOTN). Prokremeľská politika Andreja Danka tak dostala vážny úder.

Letecké opravovne Trenčín, ktoré spadajú pod ministerstvo obrany (SNS), dostali nepríjemnú správu z Ruska. Ich kľúčová zmluva garantujúca práce za desiatky miliónov eur môže byť ohrozená.

Štátom kontrolovaný podnik Vertoloty Rossii (Ruské vrtuľníky) spochybnil opravárenské práce slovenských technikov na prvom z vrtuľníkov Mi-17, ktoré v Trenčíne opravovali pre afganskú armádu.

Bola to dobrá zmluva

Slováci podľa Rusov neurobili generálne opravy podľa predpísaných požiadaviek a nepostupovali v zhode s ruskými firmami, ktoré tieto vrtuľníky vyrábajú. „Odmietame akúkoľvek zodpovednosť za bezpečnú prevádzku vrtuľníka a máme dobrý dôvod odmietnuť poskytovanie servisnej podpory,“ napísali Vertoloty Rossii na svojom webe.

Opravu afganských vrtuľníkov platí NATO a USA, slovenskej firme dáva tento obchod nielen prácu, ale aj medzinárodnú prestíž. Podnik z Trenčína je vďaka nej priamo zapojený do úsilia západu udržiavať armádu Afganistanu aspoň v akom-takom stave, aby mohla čeliť náporu Talibanu.

Projekt preto sledujú aj odborné zahraničné médiá, ktoré o ruskom stanovisku hneď informovali. „Firma Ruské vrtuľníky odmietla zodpovednosť za Mi-17 po slovenských opravách,“ napísal prestížny britský server Jane’s.

Čo bude ďalej?

Opravovne v Trenčíne sa dostali do neistej situácie. Z ruskej strany môže ísť len o taktickú hru s cieľom získať väčší úžitok zo slovenskej zákazky. V extrémnom prípade to však môže viesť aj k tomu, že Slovensko o kontrakt príde. Pri opravách vojenských vrtuľníkov je totiž väčšinou nemysliteľné, aby tieto práce prebiehali bez spolupráce s výrobcom, ktorý poskytuje certifikáty i originálne náhradné diely.

Denník N požiadal v stredu o vyjadrenie ministerstvo obrany, ktoré je stopercentným vlastníkom trenčianskych opravovní. Hovorkyňa Danka Capáková na otázky nereagovala a poslala tlačovú správu, že minister Peter Gajdoš (SNS) si v Myjave pripomenul 170. výročie vzniku prvej Slovenskej národnej rady.

Letecké opravovne Trenčín sú najvýznamnejším vojenským podnikom, ich hlavnou náplňou je oprava vrtuľníkov ruskej výroby typu Mi-17. Foto – TASR

Najväčší úspech SNS

Záležitosť okolo afganských vrtuľníkov sa priamo dotýka aj Andreja Danka a jeho nominantov na ministerstve. SNS doteraz označovala zmluvu na opravu vrtuľníkov za dôkaz, že jej pôsobenie v rezorte obrany je úspešné.

Opravovne ju získali na jeseň 2016, v čase, keď už za ne zodpovedala SNS. „Ide o jednu z najväčších zákaziek v histórii našich leteckých opravovní,“ hovoril v novembri 2016 minister Gajdoš.

Ministerstvo následne v tichosti navýšilo základne imanie opravovní o 30 miliónov eur, aby sa mohli na afganský projekt pripraviť.

Predseda SNS aj touto zmluvou obhajoval svoju náklonnosť ku Kremľu

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Slovensko

Teraz najčítanejšie