Denník N

Mediabriefing logoMediaBrífing: Slovenské médiá vo veľkom objavujú podcasty, RTVS v nich má zatiaľ mišmaš

Ilustračné foto: Pixabay/CC
Ilustračné foto: Pixabay/CC

MediaBrífing je piatkový newsletter sumarizujúci to najdôležitejšie v médiách a žurnalistike. Tento týždeň sa okrem iného dočítate:

• Denník SME má už šesť podcastov, svoj vlastný robia už aj Aktuality.
• Podcast chystá aj Markíza, RTVS zatiaľ nevie, čo vlastne chce.
• Na Slovensko dorazila nová nebezpečná forma hoaxov.
• Médiá skúšajú cieliť reklamu podľa nálady svojich čitateľov.


Možnosti počúvať podcasty v slovenčine sa za posledný rok nevídane rozšírili. Svoje zvukové relácie na internete začali robiť viaceré veľké spravodajské weby a s príchodom jesene vzniklo niekoľko nových projektov.

Keby sme mali súčasnú slovenskú podcastovú scénu charakterizovať jednou vetou, mohla by vyzerať asi takto: Mnohé médiá s podcastami experimentujú, volia rôzne prístupy, vidia v nich nové príležitosti, no len veľmi nerady hovoria o finančnej stránke. Oslovené redakcie totiž odmietajú konkretizovať, či sú podcasty ziskové alebo či si na seba aspoň zarobia.

Audiozázrak. Týmto slovom pred niekoľkými dňami označil súčasný boom podcastov Tomáš Prokopčák, zástupca šéfredaktorky denníka SME. Jeho redakcia začala robiť denný podcast v októbri minulého roku. Dnes má SME už šesť podcastových relácií, čoskoro spustí siedmu – o histórii. Redakcia taký rozsiahly vstup do audio žurnalistiky nevníma ako odklon od písanej novinárčiny. „Podcasty vnímame ako ďalšiu distribučnú platformu, ktorá môže našim čitateľom a poslucháčom priblížiť prácu našich reportérov a príbehy, na ktorých aj tak pracujú,“ vysvetľuje Dávid Tvrdoň zo SME.

Ich denný podcast Dobré ráno mal v auguste v priemere 8900 prehratí na jednu epizódu. „Podcasty nám dávajú aj ekonomický zmysel,“ vraví Tvrdoň, avšak to, či je projekt ziskový, redakcia nekomentuje. „U nás je stále kľúčové aj vzdelávanie potenciálnych partnerov a vysvetľovanie, čo to podcasty sú, kto a ako ich počúva, a prečo sú pre nich užitočné.“

Podcasty sú veľkou neznámou nielen pre inzerentov a sponzorov, ale ešte viac pre širokú verejnosť. Mnohí ľudia netušia, čo to je, ako podcasty fungujú, kde ich môžu nájsť a ako si ich môžu pohodlne spustiť. SME preto od spustenia podcastov muselo intenzívne vysvetľovať, ako fungujú. Problémy pritom sú nielen u nás, ale napríklad aj v USA, kde majú podcasty podstatne bohatšiu históriu. Len 64 percent Američanov sa stretlo so slovom „podcast“, no mnohí z nich stále nevedia, čo znamená. V populácii nad 12 rokov počúva podcasty každý týždeň len 17 percent ľudí, prieskum spoločnosti Edison Research tiež ukázal, že 48 percent z tých, ktorí podcasty nepočúvajú, ani nevie, ako sa dajú počúvať.

Problém podcastov je aj v tom, že ich tvorcovia majú len veľmi málo informácií o ich konzumácii. Spravidla tak vedia len to, že si niekto podcast zapol a ten sa začal zo servera sťahovať. To je podstatne menej informácií, ako majú médiá o správaní ľudí pri čítaní článkov či sledovaní videí. Aspoň Apple začal poskytovať tvorcom podrobnejšie dáta, vďaka čomu médiá vedia, že väčšina ľudí si vypočuje až 90 percent epizódy. Takéto výsledky hlásia u nás aj SME a Denník N.

SME zatiaľ neuvažuje o tom, že by niektoré podcasty boli len pre predplatiteľov. „V súčasnosti sú naše podcasty v slovenčine dostupné pre každého, no už teraz vieme, že si poslucháči kupujú digitálne predplatné SME, aby podporili ich vznik a rozvoj. Tento model nám aj našim poslucháčom v súčasnosti vyhovuje,“ vraví Tvrdoň.

Aktuality spustili tento týždeň svoj denný podcast Nahlas, ktorý moderuje bývalý reportér RTVS Peter Hanák. Produkčne je ich podcast náročnejší ako konkurenčné. Prvý diel bol vlastne akoby 20-minútovou rozhlasovou reportážou o vysokých školách, ďalšie diely by sa vraj mali zmestiť do 15 minút. „Na prvý diel sme mali viac času, takže sa dalo obísť viac respondentov osobne,“ povedal Hanák. Keďže však ide o denný podcast, počítajú s tým, že budú mať neraz hostí len cez telefón.

Hanák vraví, že pri práci na podcaste mu pomáha šesťročná skúsenosť z rozhlasu, najmä z dennej publicistickej relácie K veci na Rádiu Slovensko. „Podcast Aktuality Nahlas by mal denne priniesť jednu alebo dve aktuálne témy, ktoré rozoberieme s viacerými hosťami. Bude názorovo aj tematicky pestrý, na domáce a zahraničné témy, a to nielen z politiky, ale aj zo spoločnosti,“ vysvetľuje. „Slogan relácie je ‚stručne a jasne‘ – a tak to nebudú žiadne dlhé rozhovory s jedným človekom, ale naopak, dynamická relácia, v ktorej sa dozviete veľa za krátky čas.“

Okrem denného podcastu Nahlas ponúkajú Aktuality vo forme podcastov aj diskusné relácie Fair Play Michala Kovačiča a Na rovinu s Marekom Vagovičom a Dagom Danišom. O svojich očakávaniach, číslach a výsledkoch nechcela redakcia verejne hovoriť.

Pridá sa aj Markíza

Rádio Expres zverejňuje záznamy svojich relácií aj vo forme podcastov. Najpopulárnejšie sú relácie Braňa Závodského, Evity a Jula Viršíka, počet stiahnutí sa však zatiaľ pohybuje len v stovkách, čo pre najpočúvanejšie slovenské rádio nie je až také zaujímavé.

Športový web TakUrčitee robí podcasty už viac ako rok a pol. „Počúvanosť stabilne rastie, od spustenia sme zdvojnásobili počúvanosť jednotlivých epizód,“ povedal šéfredaktor Denis Schvarcz. Jeden diel podcastu si vypočuje takmer tisíc ľudí, projekt je vraj ziskový. „Monetizácia spočíva v sponzoringu a natívnej forme reklamy v rámci reklamného brejku,“ povedal Schvarcz.

Svoje podcasty v najbližších dňoch spustí aj televízia Markíza. V audioverzii bude zverejňovať

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Mediabriefing logoMediaBrífing

Slovensko

Teraz najčítanejšie