Denník N

MediaBrífing: Ľudia, ktorí vôbec nedôverujú médiám, bývajú najviac predpojatí

MediaBrífing je piatkový newsletter zhŕňajúci to najdôležitejšie v médiách a žurnalistike. Tento týždeň dávame do pozornosti:

  • Organizujeme prvú konferenciu o médiách. Koná sa 8. októbra v Novej Cvernovke. Pozor, počet lístkov je limitovaný len na 150 a predpredaj sa už začal.
  • Výskum ukázal, že tí, ktorí vôbec neveria médiám, bývajú najviac zaujatí.
  • Tesco prestane predávať časopis Zem a vek.
  • Instagram sa môže zásadne zmeniť, opustili ho jeho zakladatelia.

Najviac predpojatými čitateľmi sú ľudia, ktorí majú najväčšiu nedôveru voči médiám, a tí, ktorí majú najextrémnejšie politické názory. Vyplýva to z výskumu spoločnosti Gallup a Knight Foundation, o ktorom informoval New York Times.

Denník vysvetľuje, že nie je jednoduché merať predpojatosť (bias) ľudí, a pripomína staršiu štúdiu, ktorá ukázala, že podiel prijatých žien do orchestra sa výrazne zvýšil, ak hodnotitelia pri konkurze hudobníkov nevideli na hudobníčky a mohli posudzovať len ich hru. „Zatajenie irelevantných informácií môže zlepšiť úsudok.“

Výskumníci oslovili 3081 ľudí, aby sa zapojili do hodnotenia dôveryhodnosti článkov. Jedna polovica nepoznala zdroj textu, mohla hodnotiť len jeho obsah. Druhá časť zdroj videla. Potvrdilo sa, že ľudia, ktorí sa považujú za republikánov, hodnotili ľavicové médiá lepšie, ak zdroj textu nepoznali. Podobne to bolo pri demokratoch – tí čitatelia, ktorí nevideli zdroj článku, hodnotili jeho dôveryhodnosť vyššie ako tí, čo zdroj poznali. Až 35 percent z čitateľov, ktorí videli zdroj článku, vykázali veľkú predpojatosť.

Predpojatosť navyše rástla, ak mal čitateľ extrémnejšie politické názory. Tí, ktorí sa označili za veľmi liberálnych či veľmi konzervatívnych, boli silno predpojatí pri 43 percentách textov, ktoré hodnotili. Umiernení čitatelia boli predpojatí pri 31 percentách textov.

Zaujatosť podľa politického presvedčenia. Zdroj – New York Times/Knight Foundation/Gallup

Výskum ukázal, že čím viac ľudia neveria médiám, tým viac sú ich hodnotenia článkov predpojaté. Tí, ktorí vyhlásili, že médiám vôbec nedôverujú, vykázali predpojatosť v 47 percentách prípadov, kým ľudia so značnou dôverou v médiá boli predpojatí v 30 percentách prípadov.

Články o politike vyvolávali väčšiu predpojatosť ako texty o vede a ekonomike. Ak sa v texte spomínal Donald Trump alebo Hillary Clintonová, predpojatosť bola výraznejšia. „Ďalším dôvodom, prečo niektorí ľudia môžu preukázať vysokú mieru predpojatosti pri čítaní správ, je to, že zvyčajne konzumujú veľmi predpojaté správy, čo skresľuje ich referenčný rámec,“ píše New York Times.

Výsledky výskumu tak ľuďom pripomínajú, že

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Hoaxy a propaganda

MediaBrífing

Teraz najčítanejšie