Denník N

Mobilný operátor O2 má dva milióny zákazníkov

Reklamný vizuál O2 zo začiatku jeho vstupu na trh, ktorým dalo najavo, že má ambíciu meniť zaužívané pravidlá na trhu na férový prístup k zákazníkovi.
Reklamný vizuál O2 zo začiatku jeho vstupu na trh, ktorým dalo najavo, že má ambíciu meniť zaužívané pravidlá na trhu na férový prístup k zákazníkovi.

Prísť na trh, kde už roky s náskokom fungujú dvaja zabehnutí hráči, bolo výzvou.

Operátor O2 však chcel na Slovensko priniesť čerstvý kyslík, a to sa mu aj podarilo. Dnes už má dva milióny zákazníkov.

Čím si O2 prešlo

Ostrú komerčnú prevádzku spustilo O2 presne 2. februára 2007, teda desať rokov po tom, čo sa Slovensko dočkalo mobilnej GSM komunikácie. Vstup tretieho operátora do ringu so záujmom sledovali aj médiá. Dovtedy bol trh rozdelený len medzi dvoch hráčov, preto na nováčika a jeho ponuku čakala aj verejnosť. Hlad zákazníkov po alternatívnych službách potvrdil veľký záujem o registrácie, ktoré O2 spustilo pár mesiacov pred začiatkom svojej ostrej prevádzky. Od začiatku sa O2 profilovalo ako operátor, ktorý je férový, transparentný a má blízko k svojim zákazníkom.

Zmeny a vylepšenia po príchode O2

Viaceré, teraz už zabudnuté praktiky na trhu telco služieb sa postupne začali strácať. A k tejto zmene prispel práve tretí operátor. Začalo tak byť okrem iného možné bezplatne prijímať prichádzajúce hovory alebo sa zaviedli ceny, ktoré platili počas celého dňa.

Kedysi totiž za minútu hovoru zaplatili zákazníci inú sumu v noci a inú okolo obeda. Taktiež sa líšili tarify pre predplatené karty a čísla s paušálom. Dnes je už nepredstaviteľné, že sekundová tarifikácia nebola pri hovoroch od začiatku bežnou vecou. Realitou boli tiež neprehľadné cenníky, uvádzanie cien bez DPH a poznámky drobným písmom. O2 sa v začiatkoch stalo povestné práve kampaňou na zrušenie malých písmeniek a paušálmi bez viazanosti.

Jednoduchší prenos čísla

O2 ako nováčik na trhu tlačil aj na možnosť prenosu čísla od jedného operátora k druhému. V minulosti išlo o mimoriadne zdĺhavý proces, ktorý mohol trvať až 25 dní.

Dnes je prechod k inému operátorovi s ponechaním si čísla bežnou súčasťou trhu a otázkou pár dní.

 Prvý paušál bez viazanosti

Aj vďaka spomenutým zmenám sa v decembri 2009 O2 podarilo prekročiť hranicu pol milióna zákazníkov. O ďalšie dva roky sa počet zákazníkov rozšíril na jeden milión. Revolučným krokom  bolo zavedenie O2 Fér, jediného paušálu na trhu, kde zákazník platil len za to, čo využil, mal rovnaké ceny do všetkých sietí a bol bez viazanosti. Dnes to znie samozrejme, ale v tom čase išlo o skutočnú revolúciu na trhu. O2 má dodnes ako jediné všetky služby bez viazanosti a dokonca sa zaväzuje, že pri prestupe k nemu preplatí pokutu vyrubenú konkurenčným operátorom.

Novinka v podobe dátových paušálov

V čase, keď spoločnosť O2 oslávila desať rokov pôsobenia na trhu, zareagovala ponukou dátových paušálov. Šéf O2 Peter Gažík vtedy povedal: „Už 10 rokov bojujeme za férovosť, voľnosť a proti rôznym nezmyselným obmedzeniam v ponukách mobilných operátorov. Aj naše okrúhle narodeniny sme preto vnímali ako príležitosť posunúť telekomunikačný trh o ďalší krok ďalej. Kým pred desiatimi rokmi mobilný telefón slúžil predovšetkým na telefonovanie a posielanie sms, dnes už žijeme v dobe online a dát. A to si vyžaduje úplne iné paušály − dátové. O tom, že v dátach je budúcnosť, už dnes nikto nepochybuje.“

9x operátor roka

Kroky, ktoré O2 počas svojho pôsobenia na Slovensku urobilo, neviedli len k nárastu počtu zákazníkov, ale aj obľúbenosti medzi zákazníkom a dnes sa modrý operátor môže pýšiť deväťnásobným titulom operátor roka za sebou.

O2 je firma s názorom, ktorá rada podporí dobrú vec

O2 sa na verejnosti prezentuje ako operátor, ktorý vždy bojoval proti nezmysleným hraniciam a pravidlám trhu. Pravidelne sa preto venoval dôležitým spoločenským témam. Takou je napríklad každoročné uctenie si 17. novembra, kedy svojim zákazníkom O2 pripomína, že sloboda nie je samozrejmosť formou SMS pri prekročení hraníc alebo návšteve zahraničných webov. „Pozor, štátna hranica, vstup zakázaný! Sloboda nie je samozrejmosť. Pred rokom 1989 bolo prekročenie štátnych hraníc trestným činom,“ znel text, ktorý dostali od operátora zákazníci cestujúci 17.novembra do zahraničia v SMS.

Text „uvítacej“ SMS, ktorú operátor posiela svojim zákazníkom pri prekročení hraníc 17.novembra.

Ďalšími dôležitými témami boli kroky na podporu investigatívnej žurnalistiky, podpora ocenenia pre odvážnych – Biela vrana, podpora Mateja Tótha v ťažkom období, či prihlásenie sa k spravodlivej voľbe prezidenta Slovenského zväzu ľadového hokeja alebo pripojenie sa k internetovej Výzve k ľudskosti, iniciovanej občianskym združením Človek v ohrození v utečeneckej kríze v roku 2015. „Chceme pomôcť tým, čo pomáhajú,“ vysvetlil vtedy kroky firmy Peter Gažík.

O2 získalo v roku 2018 cenu Via Bona za férový prístup a odvahu otvoriť citlivé spoločenské témy.

Takto O2 pripomína návštevníkom zahraničných webov, že bez udalostí z novembra 1989 by zrejme nebol samozrejmý prístup k informáciám zo zahraničia.

Čo nám priniesol tretí operátor

  1. Jednotné ceny volaní do všetkých sietí
  2. Zrušenie nezmyselných poplatkov, ako napr. poplatok za zobrazovanie čísla volajúceho (CLIP) a pod.
  3. Paušály bez viazanosti
  4. Férový spôsob účtovania len za to, čo zákazník využíva, bez ohľadu na to, či má predplatenú kartu alebo mesačné faktúry
  5. Ľahší prenos čísla medzi operátormi
  6. Zrušenie „roamingových“ cien v Českej republike už od roku 2014
  7. Prakticky zrušenie viazanosti u všetkých operátorov, a to preplatením zmluvnej pokuty u konkurenčného operátora až do výšky 150 eur
  8. Trend, že aj značka môže mať názor a prispieť k celospoločenskému dianiu

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie