Denník N

Voľby 2023

Smer
22,94 %
PS
17,96 %
Hlas
14,70 %
OĽaNO, ZĽ, KÚ
8,89 %
KDH
6,82 %
SaS
6,32 %
SNS
5,62 %
Republika
4,75 %
Aliancia
4,38 %
Demokrati
2,93 %
Sme rodina
2,21 %
ĽSNS
0,84 %
KSS
0,33 %
Piráti
0,31 %
Modrí
0,26 %
Maďarské fórum
0,11 %
My Slovensko
0,09 %
SOS
0,08 %
Karma
0,08 %
Srdce
0,07 %
Princíp
0,06 %
Vlastenecký blok
0,04 %
Spravodlivosť
0,04 %
SHO
0,04 %
SDKÚ
0,02 %
Aktualizované 8:50
99,98 % spočítaných okrskov
Prejsť na výsledky

Na viedenskom veľtrhu umenia je aj múzeum vytvorené slovenskými autormi, čičmiansky kroj v ňom však nenájdete

Pohľad do výstavy Nadikhuno muzeumos na Vienna Contemporary vo viedenskej Marx-Halle. Foto - Adam Šakový
Pohľad do výstavy Nadikhuno muzeumos na Vienna Contemporary vo viedenskej Marx-Halle. Foto – Adam Šakový

Na veľtrhu s umením Vienna Contemporary, ktorý práve prebieha vo viedenskej Marx-Halle, je napriek blízkosti našich hraníc v pavilónoch vystavujúcich galérií slovenského umenia ako šafranu – diela slovenských výtvarníkov sú roztrúsené najmä po rakúskych, nemeckých či českých galériách, s výnimkou slovenskej galérie Zahorian & Van Espen, ktorá pôsobí aj v Česku a prezentuje autorov z oboch krajín. Slovensko by ste však v zozname účastníckych krajín hľadali márne.

Napriek tomu je práve projekt zo Slovenska jednou z hlavných hviezd programu. Veľtrh, ktorý sa orientuje na región strednej a východnej Európy, tento rok na prehliadku prizval i slovenskú sekciu iniciatívy Tranzit s projektom Nadikhuno muzeumos / Neviditeľné múzeum.

Pavilón Tranzitu skutočne na prvý pohľad čiastočne pripomína múzeum, v ktorom však nenájdete čičmiansky kroj, valašku či iné folklórne motívy, ktorými tak radi prezentujeme Slovensko v zahraničí. Na poličke postavená „kniha“ z dreva divákovi odhalí, prečo je toto múzeum neviditeľné. Je to Zborník nezapísaných rómskych príbehov. Časť prvá.

Projekt iniciovaný slovenským výtvarníkom Otom Hudecom v spolupráci s viacerými rómskymi autorkami a autormi otvára zložité otázky minulého i súčasného postavenia rómskej menšiny na Slovensku, ako aj jej vlastnej histórie, kultúrnej identity či stereotypizácie.

Diela výtvarníčky Emílie Rigovej na výstave Nadikhuno muzeumos. Emília Rigová vo svojich fotografiách a videách reaguje na kultúrne a sociálne stereotypy. Foto – Adam Šakový
Projekt Nadikhuno muzeumos slovenského výtvarníka Ota Hudeca predstavila na viedenskom veľtrhu umenia slovenská sekcia iniciatívy Tranzit. Foto – Adam Šakový

Viedla ho vlastná zvedavosť

Prvá spolupráca Ota Hudeca s rómskou komunitou sa podľa jeho slov začala v roku 2013. „Spolu s Danielou Krajčovou sme v tomto roku začali projekt Karavan. Navštevovali sme s ním rómske osady, dediny a sídliská, kde sme vždy ostali pár dní na jednom mieste a robili sme s deťmi krátke animované workshopy na tému ich vlastného života,“ hovorí Oto Hudec. Videá z týchto workshopov sa taktiež stali súčasťou výstavy a dohromady sprostredkúvajú mozaikovitý obraz o živote rómskeho dieťaťa.

Impulzom k tejto aktivite pre neho bolo najmä rozčarovanie z mainstreamového obrazu o tejto menšine. K tomu, aby šiel medzi Rómov, ho viedla i zvedavosť. „Uvedomil som si, ako málo o nich vieme, a zároveň sme chceli dať slovo aj ľudom z tejto komunity, v tomto prípade deťom.“

Karavan bol na niektorých miestach takou veľkou atrakciou, že

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Kultúra

Teraz najčítanejšie