Denník N

Eštebácke archívy sú napínavé bondovky, len ich treba sfilmovať

Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

S Mirom Šifrom, scenáristom filmu Červený kapitán a očakávanej kriminálky Rédl, hovoríme o tom, aké súčasné seriály pozerať, čo príde po fenoméne quality TV, čo našiel v spise posledného riaditeľa ŠtB, prečo chcú Slováci hrdinov, ktorí trpia, kým Česi sú zaťažení na postavy „tatíčkov“, s ktorými by ste išli na pivo.

Priznám sa, že keď som čítal vaše tipy na seriály, ktoré stoja za pozretie, bol som trochu smutný. Len vybraných tipov boli desiatky. Kedy to všetko stíhate sledovať?

Nemajte depresiu, ani ja väčšinu nedopozerám.

Ako to?

Pozerám len prvé diely. Namiesto klasického binge watchingu (pozn. nárazové pozeranie seriálov) si raz za čas pustím pilotné diely takmer všetkých noviniek.

Čo znamená „všetkých“? Seriálov vo svete musia vznikať tony.

Tých, čo stoja za to, je za sezónu asi sto. Snažím sa vidieť seriály na Netflixe, Amazon Prime a podobne, k tomu britské, občas austrálske či novozélandské tituly. Milión vecí je dobrých, zároveň ma milión vecí sklame. Niekedy ma zlá vec naučí viac ako špička. Keď neviete písať ani tak dobre ako americký priemer, zlé veci vás naučia, čo nefunguje.

Nikdy nič nedopozeráte?

Výnimočne áno, keď ma niečo zaujme. Ale aj z najlepších vecí mi 90 percent toho, čo potrebujem, vie dať prvá epizóda.

Je to vôbec fér, hodnotiť z prvej časti celok?

Tak biznis funguje. O tom, či sa nejaký seriál bude nakrúcať, rozhodujú prvý diel a námet, podľa nich sa televízie rozhodujú, či nakrútia ďalšie diely. V pilote je vložené maximum energie a viem, že sa z neho najviac dozviem. Určite sú seriály, čo fungujú od x-tého dielu, no metóda pilotu funguje na 90 percent, ak poznáte formáty a módne vlny.

Aké sú súčasné seriálové trendy?

Stále idú marvelovky, superhrdinovia. V Amerike letí patriotizmus, príbehy o veteránoch a vojakoch na misiách. Zaujímavé sú westerny, napríklad Yellowstone.

Na ústupe sú klasické quality TV seriály, ktorých boom bol pred pár rokmi. Netvrdím, že nepríde ďalší House of Cards, teda séria, ktorá je akoby filmom rozdeleným na epizódy, mám však pocit, že Netflix a jeho konkurenti sa ťahajú ku klasickému televíznemu obsahu.

Pozrite si netflixovskú novinku od tvorcov Monka The Good Cop. To je milá kriminálka s policajtmi, ktorú by mohla pred pätnástimi rokmi vysielať o pol tretej poobede Markíza. Aj Netflix vyrába tradičný televízny obsah, často tak, že vezme osvedčený formát a jemne ho pozmení.

Dajme tomu, že quality TV nebude budúcnosťou televízie, to však ešte neznamená, že značky nebudú investovať do filmových seriálov z prestížnych dôvodov. Keď sa povie Netflix, Hulu, HBO, predstavím si Stranger Things a Hru o tróny, nie kuchársku šou.

Áno, ale sú quality TV seriály aj najsledovanejšie? Netflix čísla nezverejňuje, vôbec by som sa však nečudoval, ak by najsledovanejšie neboli temné inteligentné minisérie, ktoré službu preslávili. Budete sa čudovať, ale Netflix sa dnes vo veľkom vracia k seriálovým klasikám z 90. rokov ako Full House či Gilmore Girls. Pridáva im nové série a to sú klasické sitcomy s nahratým smiechom.

Aký to má zmysel?

Ak má služba pôvodnú šou v katalógu, môže zvýšiť záujem o ňu. Zároveň si rozširuje publikum. Quality TV je menšinová vec, ale kto chce rásť, potrebuje tradičný televízny obsah, niečo, čo si večer doma pustia rodiny. Preto sa platené služby púšťajú do rodinných seriálov, ktoré sme si spájali s neplatenými kanálmi.

Dnes, keď Netflix získa showrunnera z klasickej televízie, tak od neho nechce nič nové ani prevratné. Chce od neho to, čo robil predtým. Minulý rok s Netflixom podpísala zmluvu americká showrunnerka seriálu Grey’s Anatomy Shonda Rhimes a som si takmer istý, že to nebudú žiadne temné minisérie. Budú to príbehy pekných ľudí s bežnými povolaniami a budú vyzerať ako akékoľvek seriály pred desiatimi rokmi.

Takže sa dá povedať, že len čo sme si stihli zvyknúť na quality TV, už je to prežitok?

Poviem to inak: quality TV je len špička televíznej produkcie a jej boom je za zenitom.

Zoberte si nový seriál na Hulu The First. Má to všetko, čo má mať nadupaná quality TV: sci-fi námet, showrunnera z House of Cards, herečku z Californication, pilot režírovala Agniezska Holland. A predsa to nefunguje, recenzie sú vlažné, ani mňa to nechytilo. Jednoducho sa pýtate, či s týmto príbehom chcete stráviť dvadsať hodín života. Už nejdete po všetkom, čo vyzerá kvalitne. Akoby sa aj značka quality TV ošúchala.

Čo príde potom?

Quality TV bude vznikať ďalej. Netflix už len nebude len domovom Mindhuntera a House of Cards, ale bude katalóg rozširovať o tradičné formáty. Nebudú tu na jednej strane platené služby s quality TV a proti nim klasické televízie s druhoradým obsahom. Rozdiely sa zotrú. Hocijaká televízia pre ženy v domácnosti vyrobí quality TV a naopak. Nečudoval by som sa, keby sa najbližšie Netflix vrhol na reality šou. Možno už nejakú vyvíja.

Jedna vec je zahraničie, televízne Slovensko sú však dva svety oddelené priepasťou. Jedni si streamujú či sťahujú zahraničné seriály na počítači, druhým stačí televízor a domáce televízie, ktoré sa o úroveň quality TV ani nepokúšajú. V Česku priepasť aj vďaka verejnoprávnej televízii nie je taká hlboká, vydareným príkladom je seriál Dukla. Prečo keď u nás vznikne seriál aj za veľa peňazí ako Mária Terézia, stále to má pachuť televíznej estetiky 90. rokov?

Nemyslím si, že sme tu sto rokov za opicami. Slovenské seriály majú horšie meno, než skutočne sú. Porovnajte si priemerný slovenský alebo český domáci seriál s tým, čo za podobné rozpočty pre podobné publikum nakrúcajú v USA a Európe. Nie je to taký rozdiel.

Určite?

Keď u 

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Rozhovory

Seriály

Teraz najčítanejšie