Denník N

Prečo je poľská Studená vojna jedným z filmov roka

Foto – Cannes Film Festival
Foto – Cannes Film Festival

Oscarový režisér prichádza s príbehom osudovej lásky. Snímka Pawla Pawlikowského Studená vojna je ďalším dôkazom úspechu poľského filmu. Kedy sa kinematografia susedov vyhrabala z krízy?

Jeho starý otec bol židovský lekár, ktorý zomrel v Osvienčime. V štrnástich sa s matkou presťahovali do Veľkej Británie, kde nastúpil na katolícku školu, ktorú však nedokončil.

Počas poľského socializmu, ktorý na dlhé roky paralyzoval tamojšiu umeleckú tvorbu, nakrúcal dokumentárne snímky pre BBC. Vtedy ešte neznámy Paweł Pawlikowski netvoril ambiciózne diela ako Krzysztof Kieślowski. Britsko-poľské korene však vo filme nezaprel, téma Ruska a stalinizmu v nich nachádza svoje miesto od začiatku dodnes.

Pawlikowski na seba začal pútať pozornosť celovečerným debutom ovenčeným Cenou Carla Foremana za najväčší prísľub britského filmu. Len 73-minútové Posledné útočisko nakrútil, keď mal 43 rokov. Zobrazil v ňom ruského imigranta, ktorý žiada o azyl na britských ostrovoch.

Po štvorročnej odmlke ho Britská akadémia ocenila opäť, tentoraz v kategórii Výnimočný britský film. Moje leto lásky približuje zakázanú vzájomnú túžbu dvoch žien, ktorým osud nepraje.

Bezkonkurenčná Ida

Podobnú schému režisér využil aj v novom filme Studená vojna, ktorý v máji na filmovom festivale v Cannes získal cenu za najlepšiu réžiu. Úspešný bol aj nedávno na festivale Cinematik v Piešťanoch, kde dostal Hlavnú cenu pre najlepší európsky film.

Trvalo však tridsať rokov,

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Filmové recenzie

Oscary