Denník N

Starosti hongkonského rýchlovlaku

Prodemokratickí demonštranti v Hongkongu. Foto - AP
Prodemokratickí demonštranti v Hongkongu. Foto – AP

Číňania si postavili jeden tunel a jednu stanicu za cenu, za akú by sme u nás postavili 35-krát predražené Branisko.

Autor pôsobí v Inštitúte ázijských štúdií

V nedeľu bola oficiálne otvorená linka vysokorýchlostnej železnice spájajúcej Hongkong s pevninskou Čínou. Vlaky vychádzajúce z novej, štvorposchodovej stanice uprostred finančného centra budú rýchlosťou dosahujúcou 300 kilometrov za hodinu voziť pasažierov až do viac než dvetisíc kilometrov vzdialeného Pekingu. Celá jazda potrvá krátkych deväť hodín.

Slávnostná ceremónia Energického expresu, ako bol vlak vo verejnej súťaži pomenovaný, sa niesla v znamení hyperlatívov. Najmodernejšie vlaky, najrýchlejšia forma dopravy, špičkové. Nikto radšej nespomenul, že nová železnica odvezie cestujúcich do Kantonu, obchodného centra južnej Číny, kam smeruje väčšina pasažierov, len o 15 minút rýchlejšie než sto rokov stará, Britmi vybudovaná trať.

Kým predsedníčka hong­konskej vlády Carrie Lamová pózovala fotografom v útrobách stanice, o pár poschodí vyššie sa protestovalo. Demonštrantom sa v prvom rade nepozdávala

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Teraz najčítanejšie