Denník N

Son Lux: Aj koncerty sú pre nás dôležitý spôsob tvorby

Foto - Lisa Wassman
Foto – Lisa Wassman

Veľká dávka melanchólie, zároveň sofistikovaný avant-pop. Americké trio má v rámci turné dve zastávky na Slovensku.

Keby ste si odmysleli ten nástojčivý jemný vokál, znelo by to ako naporciovaná koláž synthbasových liniek, nepravidelných rytmov bicích, preznievajúcej gitary a sláčikových melódií. Ale práve s tým spevom to celé dokopy dáva zmysel. Je to umelecký pop 21. storočia, (ne)pesničkové štruktúry, za ktorými stojí americký tridsiatnik pochádzajúci z Colorada a dnes žijúci v Los Angeles. Spolupracoval s Lorde aj s Arcade Fire, so Sufjanom Stevensom má projekt Sisyphus, skomponoval hudbu do niekoľkých filmov, ale najviac energie a nápadov si necháva pre vlastnú skupinu Son Lux. Od debutu v roku 2008 išlo najmä o jeho záležitosť, dnes je to už naplno koncertne aj autorsky fungujúce trio, ako nám v rozhovore potvrdil RYAN LOTT. Na Slovensko prichádza v spoločnosti gitaristu Rafiqa Bhatiu a bubeníka Iana Changa. Tento týždeň ich čakajú dva koncerty – v stredu v košickej Tabačke, vo štvrtok v bratislavskom MMC klube.

Keď vás niekto videl v lete napríklad na Electric Castle alebo na iných festivaloch, uvidí teraz na vašom klubovom turné iný koncert?

Je to dlhšia šou, dynamickejšia, môžeme byť viac rockermi a zaimprovizovať si.

Pred necelým mesiacom ste vydali EP Yesterday’s Wake, z ktorého sa zdá, že vašou kľúčovou aktuálnou skladbou je All Directions. Na albume Brighter Wounds, ktorý vyšiel vo februári, je najdlhšia, na novom EP má dve nové verzie. Prečo práve ona?

Asi najpresnejšou odpoveďou je, že celá kolekcia, ktorá sformovala Brighter Wounds, bola výsledkom našej dlhej kreatívnej sezóny. Na Yesterday’s Wake sú nápady, ktoré úzko súvisia s celým materiálom a piesne, do ktorých ten materiál vyústil. Majú identickú DNA. Napríklad sloha, melódia a text Delivery sú z piesne Young, ale v drasticky novom hudobnom kontexte, v najväčšom, aký si viete predstaviť. All Directions je srdce celého albumu, vydestilované do jednej skladby a zároveň ide momentálne aj o kľúčovú vec našich koncertov – naživo hrávame rozsiahlu verziu, niekedy sa natiahne aj na 10-12 minút.

Pre vašu tvorbu je typický voľný pohyb mimo žánrov a klasické vzdelanie, opisujete ju slovami „svet zvukov“. Na čo je dobré poznať veľa rôznej hudby a mať tradičné hudobné vzdelanie?

Dnes máme privilégium

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Rozhovory

Teraz najčítanejšie