Denník N

Ako spojiť Aš až s Rumunskom? Československo mala spájať diaľnica, tá stále nie je hotová

Jednou z dôležitých úloh, ktoré musela nová republika riešiť, bolo dopravné spojenie medzi západom a východom krajiny. Slovensko malo v roku 1918 pomerne solídnu železničnú sieť, ktorá však bola orientovaná do veľkej miery severo-južne, teda na Budapešť.

No takmer tisíc kilometrov dlhý štát potreboval niečo iné, totiž cestné, železničné i letecké spojenie od Chebu po hranice s Rumunskom.

V roku 1920 sa preto začal realizovať stavebný a investičný program, v rámci ktorého malo na Slovensku za päť rokov pribudnúť takmer 400 kilometrov nových tratí. Avšak tak, ako pri súčasnej výstavbe slovenských diaľnic, aj vtedy väčšina stavieb meškala a ešte k tomu bola drahšia, ako sa pôvodne predpokladalo.

Do začiatku druhej svetovej vojny nakoniec pribudli trate zo Zvolena do Krupiny, z Veselí nad Moravou do Nového Mesta nad Váhom, z Handlovej do Hornej Štubne, z Horní Lidče do Púchova, zo Zbehov do Zlatých Moraviec, z Bánoviec nad Ondavou do Vojan a najmä 93-kilometrový úsek z Červenej skaly do Margecian spájajúci Horehronie s košicko-bohumínskou železnicou.

Snaha prepojiť východ so západom sa však neskončila ani s vojnou. V tom čase bola dokončená technicky náročná trať z Banskej Bystrice do Turčianskych Teplíc či trať spájajúca Prešov, Vranov nad Topľou a Strážske. A narýchlo sa budovali aj neplánované krátke úseky nahrádzajúce železnice zabrané v dôsledku okupácie južného Slovenska Maďarskom.

Mimochodom, vôbec posledné slovenské železničné trate vznikli

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Viac od tohoto autora? Napísal knihu 2018: Rok protestov

Viac info

100 rokov Československa

Drahé a meškajúce diaľnice

Teraz najčítanejšie