Denník N

Na Sliači sa zrútilo cvičné vojenské lietadlo, posádka sa katapultovala

Foto – Ministerstvo obrany

Aktualizované 18:26 – Piloti nehodu prežili, z nemocnice ich prepustili do domáceho liečenia. Príčinou nehody bolo zlyhanie motora, lety albatrosov nateraz zastavili.

Na Sliači sa zrútilo cvičné armádne lietadlo L-39 Albatros. V lietadle sedeli dvaja vojenskí piloti, ktorí sa pred pádom katapultovali a nehodu prežili. Nemajú vážne zranenia, po vyšetrení v nemocnici ich prepustili do domáceho liečenia.

Príčinou nehody, ku ktorej došlo o 14.07, bolo zlyhanie motora. Konštatoval to priamo na mieste minister obrany Peter Gajdoš.

Náčelník generálneho štábu Daniel Zmeko označil situáciu pred pádom lietadla za ťažkú. Stroj spadol asi dva kilometre vzdušnou čiarou od kúpeľov Sliač, v poli pri rieke Hron.

V lietadle sedeli skúsení dvaja piloti prvej triedy. Hneď po zlyhaní motora krátko pred pristávacím manévrom na letisku Sliač v nízkej výške naviedli lietadlo mimo obývaných zón a v poslednej chvíli sa stihli katapultovať.

Foto – ministerstvo obrany

Nacvičovali vzdušné boje

V čase nehody boli vo vzduchu dve lietadlá a nacvičovali vzdušné boje v okolí Levíc.

Veliteľ vzdušných síl Ľubomír Svoboda oznámil, že po nehode zastavili lety L-39 a ostatné albatrosy podrobia mimoriadnej kontrole.

Havarované lietadlo vyrobili v roku 1989 a prešlo dvomi generálnymi opravami. České lietadlá L-39 sú v službe dlhé roky. Posledná nehoda albatrosa bola v roku 2002 pri Ožďanoch a taktiež bolo dôvodom vysadenie motora.

Slovensko malo pred nehodou vo výzbroji osem týchto dvojmiestnych lietadiel, ktoré sme dostali v rámci delenia federácie. Stroje vyrábané v Česku postupne prechádzali modernizáciou a počíta sa s nimi aj do ďalších rokov.

Foto – ministerstvo obrany
Foto – ministerstvo obrany

Výcvik pilotov stíhačiek MiG-29

Lietadlá L-39 slúžia v slovenskej armáde primárne na výcvik a zdokonaľovanie pilotov stíhačiek MiG-29, popri tom je možné ich využiť aj pri ľahšej podpore pozemných síl.

V súčasnosti ide o najrozšírenejšie prúdové lietadlo na svete, ich výrobcom je česká fabrika Aero Vodochody. Za minulého režimu tvorili dôležitú súčasť československého exportu, vyvážali sa hlavne do krajín sovietskeho bloku. Vo výzbroji ich má aj Sýria, Líbya či Thajsko.

Hoci ide o starší stroj, je známy svojou dobrou ovládateľnosťou, jednoduchosťou a pomerne vysokou spoľahlivosťou. Aj preto slúži i ako akrobatické lietadlo a využívajú ho akrobatické skupiny v Rusku, USA, vo Francúzsku či v Lotyšsku. Albatros môže okrem výcviku slúžiť aj ako ľahké podzvukové bojové lietadlo.

Albatrosy v slovenskej výzbroji pochádzajú z 80. rokov. Po roku 2000 prešli čiastkovou modernizáciou.

L-39 Albatros. Foto – SIAF.sk

Nová generácia lietadla Albatros

Pokiaľ Slovensko nakúpi americké stíhačky F-16, ako to schválila vláda v júli tohto roku, súčasné albatrosy budú musieť prejsť buď zásadnejšou modernizáciou, alebo budú nahradené novými strojmi.

„Ten generačný rozdiel medzi nimi a modernými lietadlami je v súčasnosti už príliš veľký,“ poznamenal vojenský publicista Vladimír Bednár.

Jednou z alternatív môže byť nová generácia lietadla Albatros s označením L-39 NG, ktorú nedávno vyvinula fabrika Aero Vodochody. Jej vlastníkom je od roku 2006 finančná skupina Penta.

Zatiaľ poslednou veľkou leteckou nehodou slovenskej armády bol pád dopravného vrtuľníka Mi-17 v júli 2015. Neprežil ho pilot Richard Sépi, ďalší dvaja členovia posádky utrpeli vážne zranenia. Vyšetrovanie neskôr ako príčinu nehody označilo silný nárazový vietor.

Teraz najčítanejšie