Denník N

Československý odvar z disca a talianskeho popu

V začiatkoch a dnes
V začiatkoch a dnes

Michal David už dlho žije len z popularity starých hitov a z muzikálov. Odmieta nálepky prorežimného hudobníka, no jeho kariéra do roku 1989 a potom sú dve rôzne veci.

Už pri pohľade na jeho prvé videoklipy rýchlo pochopíte, prečo to zafungovalo. „Bol som vždy trochu horší žiak / ty si mi hovorila čo a ako / keď zúfalo som pri tabuli stál,“ začne jemne spievať mladík pri klávesoch triede plnej zasnených gymnazistiek, pohodí vlasmi a usmeje sa. V roku 1980 mali československé tínedžerky nový idol, ktorého plagátmi si tapetovali svoje izby:

Nenapovídej (1980)

Pesnička Nenapovídej je z jeho rovnomenného sólového debutu. Mal dvadsať a začínal byť „federálnou“ hviezdou. No nemusel to byť tento príbeh. Mohol žiť v inej krajine a hrať úplne inú hudbu. Po rozvode rodičov nešiel za otcom do Švajčiarska a hoci študoval konzervatórium, nevenoval sa ďalej klasike, svojej prvej hardrockovej skupine, ani vlastnému veľmi dobre rozbehnutému džezovému kvartetu. Úplne zmenil žáner, aj meno. Z Vladimíra Štancla sa stal popový spevák a skladateľ Michal David.

Nonstop (1983)

Je to bizarný kontrast. Partia nonstop vyškerených fúzačov, pred nimi o generáciu mladší spevák s trendy klávesami okolo krku. V 80. rokoch nastúpilo na hudobnej scéne disco a synthpop a toto bol jeho československý odvar. Po hudobnej stránke takmer nič pôvodné, len okopírovaná produkcia a zvuk (viac talianskeho než angloamerického popu).

Veľkému úspechu skupiny Kroky Františka Janečka s Davidom pomohli chytľavé melódie, kvalitné moderné nástroje zo Západu, veľmi, veľmi jednoduché romantické alebo optimistické texty a cynický pragmatizmus kapelníka, ktorý sa poznal s vplyvnými komunistami a vedel dostať svoju hudbu do médií. David sa neskôr osamostatnil a prispel k soundtrackom do niekoľkých populárnych filmov. Discopříbeh, Láska z pasáže alebo k Vítr v kapse sú oficiálnou zvukovou aj imidžovou estetikou československej mládeže v druhej polovici 80. rokov minulého storočia.

Discopříbeh (1987)

K zrážke svetov oficiálnej a neoficiálnej hudobnej scény došlo v októbri 1987 v amfiteátri v Plzni. Išlo o medzinárodný mierový koncert na pamiatku zavraždeného švédskeho premiéra Olofa Palmeho. Program zostavili zväzáci z Československa a Nemeckej demokratickej republiky, pričom sa ukázali totálne rozdiely. Nápad dať dokopy počas jedného večera punkrockerov Die Toten Hosen a industriálnu kapelu Einstürzende Neubauten s Daliborom Jandom

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Kultúra

Teraz najčítanejšie