Denník N

Newsfilter: Štyri jednoduché grafy pre Pellegriniho

Sankcie škodia, ale nie Slovensku. Opozícia sa právom veľmi nahnevala na RTVS. Spravodlivosť 2018: Aspoň, že štát už nešikanuje Kočnerove obete.

Správy vybral a skomentoval Konštantín Čikovský

Podcasty nájdete na: Apple – SpotifyPodbeanAmazon Alexa – RSS

1. Kto ešte raz povie, že slovenskej ekonomike sankcie poškodili…

Andrej Danko aj vo štvrtok pokračoval vo vysvetľovaní, prečo sú protiruské sankcie zlé a znova sa nenašiel nik z top politikov vládnej koalície, kto by ho pribrzdil. Dlhodobým opakovaním mýtov o sankciách sa však zabúda napríklad aj na evidentnú hmatateľnú pravdu o tom, že Slovensko sa má od čias sankcií oveľa lepšie, nie horšie.  

Vysvetlenie pre premiéra. Keď musel premiér Peter Pellegrini v stredu po vláde reagovať na nové proruské vyjadrenia Andreja Danka, skúsil v pamäti nájsť niečo v štýle pravda je uprostred.

Čiže –  ÁNO, sme členmi Európskej únie, správame sa ako spojenci, ALE zároveň vieme, že tie sankcie škodia slovenskej ekonomike.

„Musíme občanom pripomenúť, že Slovenská republika cíti dopady sankcií. O prácu v niektorých fabrikách prišli stovky Slovákov kvôli tomu, že nemohli viac dodávať svoje produkty do Ruskej federácie,“ povedal vo štvrtok Peter Pellegrini.

Premiérovi sme adresovali otázku, ktoré slovenské firmy museli pre zníženie exportu prepúšťať. Odpovedal číslami o poklese obchodu medzi Ruskom a Slovenskom, čo sa podľa neho „logicky muselo dotknúť aj firiem na Slovensku – nielen podniku v Prakovciach“.

Slovenský export do Ruska naozaj poklesol na približne polovicu a najviac stratili automobilky a pôdohospodárske produkty. Neznamená to však, že niekto prišiel o prácu.

Sankcie a ruská ekonomická kríza prišli v období, keď si naše podniky mohli vyberať trhy. Napríklad Kia, ktorej klesol export do Ruska o polovicu, aj v tom období naďalej rástla, lebo vyvážala bez problémov inam.

Rusi by mali problém aj bez sankcií. Jediný slovenský podnik, ktorý do Ruska chcel vyvážať, a mu to nevyšlo, a musel preto zatvárať, je slovensko-ruský projekt výroby podvozkov pre ruské vagóny, ktorý so štátnou pomocou organizoval Alexej Beljajev.

Táto fabrika v roku 2014 naozaj skrachovala skôr, ako dodala Rusom prvé výrobky, a naozaj v nej získalo a vzápätí hneď stratilo robotu zhruba 300 ľudí.

Príčinou však neboli sankcie, ale najmä devalvácia

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Newsfilter

Podcast Denníka N

Teraz najčítanejšie