Denník N

Čomu sa venuješ? Civiem do mobilu

Autor - Facebook
Autor – Facebook

Niekoľko dní si prezerám údaje o svojom správaní na telefóne a nestačím sa diviť.

Predstavte si, že vám váš obľúbený zmrzlinár v stánku zrazu začne jedného dňa vysvetľovať, že by ste mali jesť menej cukru, a radiť, o koľko menej kopčekov jahodovej by bolo fajn. Alebo že váš mäsiar odporučí nainštalovať si aplikáciu na sledovanie kalórií, aby ste jedením mäsa náhodou neprekročili zdravú hodnotu tukov. Divné? Presne toto sa práve teraz deje vo svete IT.

Ak máte iPhone, Android alebo používate Facebook, možno ste to už videli – do všetkých v relatívne krátkom čase po sebe pribudli alebo pribúdajú funkcie, ktoré vám majú pomôcť používať ich „zmysluplnejšie“ (rozumej menej). Napríklad na iPhone rovno v sekcii „Screen Time“ vidíte, koľkokrát ste dnes už držali telefón, koľko minút ste sa venovali sociálnym sieťam, a nabáda vás, aby ste si nastavili limity – maximálne hodinu Facebooku denne? Super. Ak si to nastavíte, aplikácia sa po tomto limite do polnoci zablokuje… A každú nedeľu vám príde notifikácia pravdy: „Sociálne siete ste tento týždeň používali toľko a toľko hodín denne… “

To isté postupne svojim používateľom zapína aj Facebook. Aplikácia venovaná digitálnemu zdraviu je aj v najnovších telefónoch s Androidom Pie. Odvšadiaľ zrazu na nás vyskakuje podvedomá informácia – netráviš s technikou priveľa času? Pozri sa, čo všetko si robil namiesto toho, aby si sa rozprával s kamarátmi alebo si šiel zabehať.

Niekoľko dní si tie údaje o sebe prezerám a nestačím sa diviť. Vážne som minulý štvrtok držal telefón v ruke tri hodiny? Vážne som od čohokoľvek odišiel presne 200-krát, aby som na ňom niečo „čekol“?

Píšeme si do životopisov „vo voľnom čase sa venujem futbalu“, ale ak to narátame na hodiny, je vysoká šanca, že zhruba dvakrát viac času venujeme ťukaniu do mobilu. Kto z nás si dá takúto informáciu do „sívička“ na prvé miesto?

Celý ten ošiaľ s grafmi o našom používaní techniky je vtipný aj v dvoch ďalších ohľadoch: prvá je paralela so zmrzlinárom – nesnažia sa nám giganti povedať, že používanie ich produktov je vlastne zlé? Vytvorili nám notifikácie, nekonečné feedy, aby každú chvíľu pre nás bolo prirodzené k nim chodiť, a teraz nám hovoria, že by sme to mali robiť menej často. A po druhé: ak vezmeme do úvahy fakt, že sociálne siete žijú z reklamy, nebudú tratiť tým, že ich zrazu budeme používať menej?

Z toho, čo o nových funkciách giganti píšu, je medzi riadkami zrejmé, že je to možno celé inak – štúdie ukazujú, že príliš časté a pasívne používanie sietí vedie k všeličomu – od nespokojnosti cez pocit osamelosti až po depresie. Inými slovami: ak budete päť hodín denne na Facebooku, tak to je možno pre Facebook z krátkodobého hľadiska výhra, ale z dlhodobého je oveľa väčšie riziko, že budete chcieť radikálne meniť svoj život a zo sociálnych sietí odísť úplne.

V každom prípade nám práve ítečkári dali do rúk nástroje, ako si urobiť so svojím digitálnym životom revíziu podobnú tej, akú ľudia robia, keď sa snažia objaviť „prázdne“ kalórie v jedálnom lístku.

Je toto neúnavné skrolovanie feedom ešte stále niečo, čo mi naozaj prináša radosť, alebo som si len neuvedomil, čo iné zábavné by sa dalo robiť namiesto toho?

Možno si raz povieme, že presne toto bol ten moment, keď sme po období nezdravého ošiaľu opäť začali mať k technike rozumný vzťah.

Teraz najčítanejšie