Denník N

Obchvat Bratislavy sa stavia aj zo zeminy a štrku, ktorý sa ťaží v chránenom pásme na Žitnom ostrove

Ťažba štrkopiesku a zeminy v katastri obce Most pri Bratislave. Vyťažená zemina sa používa na stavbu obchvatu Bratislavy a diaľnice D4. Foto N – Tomáš Benedikovič

Hydrogeológ Ján Dzúrik varuje, že po vyťažení štrku bude podzemná voda, ktorú pije veľká časť Slovenska, zraniteľnejšia a ľahšie sa znečistí.

Z poľnej cesty vychádza nákladné auto naložené zemou a za ním sa ťahá hustý oblak prachu. Občas ho prifúkne aj k domom, ktoré stoja len niekoľko desiatok metrov od ťažobnej jamy. Auto mieri na miesta, kde sa dnes stavia diaľnica okolo Bratislavy.

Takéto jamy vyrástli vo viacerých obciach na Žitnom ostrove a každá z nich je veľké zhruba ako sedem futbalových ihrísk.

Ťažobné miesta sa objavili aj v chránenom pásme, ktoré je najväčším zdrojom pitnej vody na Slovensku, a podľa odborníkov môžu ohroziť kvalitu podzemnej vody. Navyše, firmy, ktoré tam ťažia, to robia bez povolení obce. Jednoducho si prenajali pozemky a začali ťažiť štrk či zeminu.

Starostovia obcí na jednej strane chápu, že obchvat Bratislavy by pomohol zlepšiť dopravu aj v ich dedinách, na druhej strane sa im nepáči, že investori nečakajú na povolenia a snažia sa ich zastaviť – niektorí úspešne, iní neúspešne.

Starosta obce Tomášov sa napríklad o ťažbe dozvedel až toto leto, keď sa na pozemku objavili stroje.

„Zavolali sme aj políciu, nevedeli sme, čo to má znamenať,“ hovorí starosta Tomášova István Pomichal (za starostu kandidoval ako nezávislý, za poslanca do VÚC za koalíciu strán SaS, OĽaNO, KDH, SMK, Nova, OKS, Zmena zdola, Demokratická únia).

Firma D4R7, ktorá zastrešuje celú stavbu diaľnice, nemala od obce žiadne územné rozhodnutie, že s ťažbou môže začať. Starosta sa teda ohradil, že firma neoprávnene zasiahla do ornej pôdy, a na chvíľu sa mu podarilo stavbu zastaviť. Ale nie nadlho.

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Teraz najčítanejšie