Denník N

Knihy a plagáty už nestačia. Slovenský komunikačný dizajn má na viac

Ak sa z Národnej ceny za komunikačný dizajn nemá stať skanzen klasickej úžitkovej grafiky, musí prelomiť ľady ku digitálnej scéne.

To video sa postaralo o veľkú zábavu. Úspešný nemecký dizajnér Mike Meiré po rokoch navštívil svoju strednú školu pre úžitkové umenie. Zo študentských prác, ktoré tam uvidel, ostal zaskočený a rozhorčene ich komentoval: „Kde je ʻthe latest shitʼ? Kde je fashion? Kde je hudba? Kde sú magazíny? Kde je inšpirácia? Kde je rozšírená realita? Kde sú okuliare pre virtuálnu realitu? Vidím tu nejaké plagáty. To ale predsa nie je ono! Bauhaus? To čo má byť? Veď tí budú mať teraz sto rokov! Musí to ísť ďalej! Toto všetko je taká komfortná zóna!“

Kto v týchto dňoch navštívi výstavu finalistov Národnej ceny za komunikačný dizajn v Bratislave (ceny boli odovzdané minulý piatok), môže tiež ostať prekvapený. Výber vyše osemdesiatich prác, ktoré by mali byť správou o tejto oblasti, mu totiž bude sugerovať, že nosnými komunikačnými kanálmi dneška sú kniha, plagát a obal potravinárskeho výrobku. Čiže médiá, ktorými sa úžitková grafika zaoberá už desaťročia, ak nie storočia. A kde je dnešok? Kde je súčasný životný štýl, nové možnosti, témy a problémy? Máme tomu rozumieť tak, že z grafického dizajnu sa stala konzervatívna disciplína pre úzke publikum?

Aplikácia Pyeniny od Mateusza Slowakiewicza rozpráva príbehy slovensko-poľského pohoria a láka toto miesto navštíviť. Foto – Mateusz Slowakiewicz

Zabudnutý digitál

Skúste odhadnúť, s ktorými komunikačnými rozhraniami strávite cez deň najviac času. Veľmi pravdepodobne to budú displeje mobilu, tabletu či počítača. Najviac textu, informácií, pohyblivého obrazu, hudby, reklamy, ale aj komunikácie s blízkymi aj neznámymi ľuďmi, firmami či inštitúciami absolvujete digitálne. Prostredie sociálnych sietí, chatboty, zoznamky, rozoznávanie hlasu, digitálne mapy, navigácie, e-government, fitness aplikácie, online banking, e-shopy, hry či obyčajné webstránky – to je len malý výber z množstva interaktívnych nástrojov, s ktorými dnes prichádzame do styku.

Pri všetkých ide o to, aby fungovali intuitívne, jednoducho a spoľahlivo. Heslom dňa je usability – čiže bezproblémová použiteľnosť bez návodov a vysvetlení. To je dnešná konkurenčná výhoda a z nej plynú zadania pre komunikačný dizajn. Publikum dnes nerozhádže škaredá kniha, ale to, keď online platba neprebieha plynule a robot v chate rozpráva nezmysly. Nejde tu o žiadny technofetišizmus, ale o zreálnenie pohľadu na to, ako dnes ľudia komunikujú. Ocenenie, ktoré v názve nesie komunikačný dizajn, by si tieto veci malo všímať. Už len preto, aby národná cena dokázala budiť záujem a národ ju nepovažoval len za skanzen zaslúžilých dizajnérskych techník.

Philo van Kamenade vytvoril interaktívny projekt Učeň z Okoličného, kde si návštevníci galérie mohli sami vyskúšať tvorbu gotickej kompozície obrazu. Foto – Philo van Kamenade

Knihy forever

Aby bolo jasné: Nekoná sa tu žiadne degradovanie knihy ani iných tlačených produktov. Práve naopak. Nástupom digitalizácie a odhmotňovania kultúry zažíva fyzický grafický dizajn

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Teraz najčítanejšie