Denník N

Na škole v Žiline sa mu smiali, v Mníchove sa stal ako 24-ročný profesorom a je známy vo svete

Roman Patkoló počas galakoncertu držiteľov ceny Opus Klassik v Berlíne. Foto - Mo Wüstenhagen
Roman Patkoló počas galakoncertu držiteľov ceny Opus Klassik v Berlíne. Foto – Mo Wüstenhagen

ROMAN PATKOLÓ (1982) pred pár dňami získal v Nemecku prestížnu cenu Opus Klassik pre inštrumentalistu roka a v berlínskom Konzerthause si zahral s jej ďalšími držiteľmi vrátane hviezdneho tenoristu Juana-Diega Flóreza. Nie je to jeho prvý veľký zahraničný úspech.

Keď ešte v roku 1995 po prvej skúške na konzervatóriu v Žiline jeho pedagóg kolegom oznámil, že práve dohral kontrabasista svetového formátu, smiali sa mu pedagógovi aj žiakovi. O dva roky už mladý talent študoval v Mníchove, stal sa štipendistom Nadácie Anne-Sophie Mutterovej a so svetoznámou huslistkou odvtedy pravidelne spolupracuje. Tento týždeň hrá na festivale Bratislavská komorná gitara. Je to jedna zo zriedkavých príležitostí, keď sa predstaví slovenskému publiku. Žije totiž vo Zürichu a väčšinu roka trávi koncertovaním, nahrávaním alebo vyučovaním vo Švajčiarsku aj v iných krajinách.

Už máte niekoľko cien. Čo pre vás znamená byť medzi inštrumentalistami roka Opus Klassik?

Je to obrovská česť, bolo to pre mňa prekvapením a dodá mi to určite motiváciu v ďalšej práci.

Uspeli ste vďaka albumu The Six Seasons – vznikol ako kolekcia úprav obľúbených diel od vašich obľúbených autorov?

Skladby albumu The Six Seasons som vyberal spolu s ukrajinskou klaviristkou Oleksandrou Fedosovou, ktorá je vlastne v prvom rade vynikajúcou huslistkou. Cieľom bolo vybrať kontrastný repertoár: Štyri ročné obdobia Piazzollu, ku ktorým pomalé, romantické skladby od Mendelssohna a Faurého akoby predstavovali kontrastné piate ročné obdobie a šiestym obdobím sú rýchle skladby od Paganiniho, Sarasateho, Dinicu a Viuextempsa.

https://youtu.be/pUpQeFtFukc?t=174

Centrom albumu je Piazzollova skladba známa ako Štyri ročné obdobia z Buenos Aires. On ju hrával so svojím kvintetom, vy len s klavírom. Aj ďalšie veci na nahrávke sú transkripcie, najmä pôvodne husľových skladieb. Vy ste s hudbou začínali ako huslista. Prečo ste vlastne husle vymenili za kontrabas?

Ako šesťročný som začal hrať na husliach, pretože môj bol otec huslistom, koncertným majstrom Istanbulskej opery a Slovenského komorného orchestra v Žiline. Ale išlo skôr

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Hudba

Rozhovory

Kultúra

Teraz najčítanejšie