Denník N

Zemanovi sadol na lep a vyrobil fake news. Ako sa poučiť z chýb Michala Horáčka v prezidentskej kampani

Na jihlavskom festivale dokumentov mal premiéru film zo zákulisia prezidentskej kampane.

Michal Horáček sa očividne nestal českým prezidentom. Textár a milionár nepostúpil ani do druhého kola tohtoročných volieb hlavy štátu, so ziskom 8,5 percenta hlasov bol v poradí štvrtý. Proti Milošovi Zemanovi nastúpil Jiří Drahoš a všetci vieme, ako sa to skončilo.

Načo sa dnes ešte vracať k jeho starej kampani? Český filmár Robin Kvapil, ktorý bol pri nej zblízka ako člen Horáčkovho volebného tímu, sa domnieva, že to zmysel má. Aby sme sa mohli poučiť z ich chýb.

„Čím transparentnejší bude pohľad do našej kampane, tým lepšie môžete premýšľať nad tým, prečo to nevyšlo,“ vysvetľuje spoluautor nového filmu, ktorý sa volá rovnako ako slogan Horáčkovej volebnej kampane: Máme na viac a práve mal premiéru na festivale v Jihlave.

Podpásová kampaň

Horáček si Kvapila do svojho tímu nenajal, zbehlo sa to naopak. Robin Kvapil veľmi nechcel, aby sa stal Miloš Zeman po druhýkrát prezidentom. Keďže je z Brna a patrí k strane Žiť Brno, ktorej sa podarilo odstrániť staré kádre z radnice, povedal si, že by možno išlo vymeniť aj hlavu štátu.

S týmto zámerom Kvapil napísal Michalovi Horáčkovi otázku, či by nechcel kandidovať, Horáček mu odpísal, že už o tom premýšľal. Takto veľmi nenútene sa ocitol uprostred volebnej kampane, a keďže sa živí filmom, snažil sa zaznamenať dôležité udalosti na to, čo mal poruke: na telefón, počítač, niekedy aj kameru. Pretože bol sám aktérom v epicentre diania – volebný tím nebol veľký, okrem stoviek dobrovoľníkov iba dvadsať ľudí a v najužšom kruhu štyria poradcovia – vzniklo z toho autentické, bezprostredné a hektické svedectvo zo zákulisia volieb.

Nakrúcanie telefónom spod stola si volebný štáb nevšímal alebo mal v zhone iné starosti. Nikto z nich sa na nič nehral a my môžeme zblízka vidieť, ako sa rodili ich rozhodnutia a volebná stratégia, ako si písali prejavy, aj ako sa radujú, hádajú a rozčúlene búchajú do stola.

Horáček od konkurencie utŕžil aj rany pod pás – zemanovci mu dali nálepku veksláka a gamblera, na mítingy mu chodili provokovať zaplatení trollovia, radnica Prahy dala prednosť podpore Drahoša a počas celej kampane mohli byť rozoslané 3 milióny dezinformačných e-mailov. Film však slúži ako dôkaz, že fiasko si spôsobil aj sám vlastnými chybami. Tu sú štyri z nich:

Nesadni iným na lep. Zeman kampaň odštartoval legendárnym prejavom, čo obletel médiá a sociálne siete. Najmä vďaka Zemanovej odpovedi na jedinú novinársku otázku položenú televíziou Russia Today, v ktorej sa prezident lámanou ruštinou pustil do kritikov, ktorí v ňom vidia agenta Putina či Číny. Bolo to smiešne a doslova si to koledovalo o smeč. Aj Horáčkov tím

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Filmové recenzie

Teraz najčítanejšie