Denník N

Pellegrini brzdí Érsekov plán privatizácie letiska, v pozadí znova straší Viedeň

Foto – TASR
Foto – TASR

Minister dopravy Érsek vytiahol zo zásuvky Počiatkov plán privatizácie letiska. Kritika prišla od opozície, aj z úradu vlády.

Minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) dva roky hovorí, že chce pre bratislavské letisko strategického partnera. Koncom októbra ukázal verejnosti návrh, podľa ktorého má byť pre zadlžené bratislavské letisko najlepším riešením jeho prenájom na 30 rokov.

Érsek verí, že štátne letisko by sa s pomocou strategického partnera mohlo ďalej rozvíjať a aj splácať vysoký úver. Ministerstvo by ho vybralo cez súťažný dialóg. Zmluvu s koncesionárom by chcelo podľa oficiálneho plánu podpísať v júni 2020, teda po riadnych parlamentných voľbách.

Opozičná SaS vraví, že to treba pomenovať pravým menom, teda privatizáciou, a spolu so zvyškom opozície spochybňuje čas a spôsob hľadania súkromného partnera.

Zdržanlivý je zatiaľ aj úrad vlády premiéra Petra Pellegriniho. Pripomína, že ak by koncesionár zlyhal, môže byť pozícia bratislavského letiska v spádovej oblasti ešte horšia. A na toto podľa Pellgriniho ľudí predložený materiál nemyslí, preto to treba dopracovať.

Pochybnosť je aj o tom, či súkromný investor donesie dosť peňazí. „Nie je isté, že koncesný projekt bude generovať dostatočné finančné prostriedky na krytie: súčasného dlhu letiska, budúcich kapitálových výdavkov, primeraných koncesných poplatkov a primeraného zisku pre súkromného partnera,“ uviedol úrad vlády v pripomienkach k Érsekovmu dokumentu.

Štát ho chcel už raz predať

Návrh na prenájom prichádza vyše desať rokov po tom, čo štát už takmer celé letisko predal. Privatizačná komisia ešte v roku 2006 na konci druhej Dzurindovej vlády určila za víťaza konzorcium, v ktorom boli viedenské letisko, Penta a rakúska Raiffeisen.

Protimonoponý úrad s tým však vtedy nesúhlasil, obával sa príliš veľkej dominancie Viedne, čo by ohrozilo prirodzenú súťaž.

Vláda Roberta Fica to využila a 

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie