Denník N

Bratislavský koncert: japonská sopranistka a pravoslávna hudba

V pondelok večer nás čaká exotický koncert z cyklu Bratislava Goes Classical. Prečítajte si, prečo prísť.

Keď v roku 1878 francúzsky skladateľ Gabriel Fauré dopísal tri skladby pre sólo hlas a klavír, isto netušil, že práve tri krátke skladby sa stanú jeho najznámejšími. Fauré zhudobnil tri texty francúzskych básnikov. Posledný z nich, Après un rêve (Po sne) je básňou o romantickom úteku z reality, prechodom z tmy do svetla do akejsi záhadnej noci, o ktorej nevieme nič – preto teda názov po sne, symbolika stretu reality s mystikou.

Après un rêve je takisto názov koncertu, ktorý sa na Bratislavskom hrade udeje 11. mája o 19:00 v rámci festivalu Bratislava Goes Classical. Tieto hudobné podujatia sa do Bratislavy snažia priniesť netradičné kombinácie – či už odohraných diel alebo interpretujúcich umelcov. V tomto prípade bude exotickosť hlavným prívlastkom koncertu.

Hlavným hosťom večera je sopranistka Shigeko Hata. Tridsaťdeväťročná japonská speváčka vyštudovala Tokijskú hudobnú univerzitu, jej obľuba vo francúzskej hudbe ju nakoniec priviedla k štúdiu na Parížskom konzervatóriu. Na tejto škole stvárnila niekoľko hlavných postáv v známych operách: Mimi v Pucciniho Bohéme či Tatianu v Eugenovi Oneginovi od Čajkovského. Školu ukončila s vyznamenaním v roku 2005, odvtedy vystupuje vo francúzskych divadlách a venuje sa koncertnej činnosti.

Do Bratislavy príde Shigeko Hata s pozoruhodným repertoárom: na koncerte zaspieva už spomínaný cyklus piesní Gabriela Faurého. Repertoárovou exotickosťou bude predstavenie hudby krajiny vychádzajúceho slnka. Vyzdvihnime aj šesť piesní Johna Tavenera na texty ruskej poetky Anny Achmatovovej.

Sir John Tavener bol zvláštnym úkazom nielen na hudobnom poli. Koncom šesťdesiatych rokov spolupracoval s Johnom Lennonom, ktorý sa postaral o vydanie jeho profilového albumu. V roku 1977 vstúpil Tavener do pravoslávnej cirkvi, odmietol západnú hudbu ako egocentrickú a materialistickú a naopak, svoju hudbu označuje ako teofániu, teda za bohom zjavenú. Z tohto obdobia je najznámejších šesť piesní na texty Achmatovovej, ich premiéra neušla pozornosť ruskej KGB. Prvé tri skladby vzdávajú hold básnikom – prvá Dantemu, druhá Puškinovi a Lermontovi, tretia Pasternakovi. Hudobné motívy skladieb sa opakujú a navzájom kombinujú. Vyvrcholenie prichádza v poslednej skladbe s názvom Smrť, kde sa ozvú všetky hudobné motívy predchádzajúcich skladieb.

Na koncerte budú japonskú sopranistku sprevádzať traja muži zo strednej generácie slovenských koncertných umelcov. Prvého tradične spomeňme violončelistu Jozefa Luptáka, ktorý je organizátorom celého cyklu. Druhým je klavirista Daniel Buranovský, jeden z najlepších našich korepetítorov, v súčasnosti profesor a vedúci Katedry klávesových nástrojov na VŠMU v Bratislave. Trojicu úspešných mien uzatvára v neposlednom rade gitarista Martin Krajčo, vyhľadávaný komorný hráč, takisto pôsobí na Konzervatóriu a VŠMU.

Bratislava Goes Classical je jedno z podujatí, ktoré bez ohľadu na predpojatosť osloví všetkých poslucháčov, aj bez vycibreého vkusu či veľkej obľuby klasickej hudby. Dôkazom je aj zaradenie oveľa známejších diel do koncertného programu – árie z opier Charlesa Gounoda, Georga Bizeta a Giaccoma Pucciniho. Martin Krajčo predvedie aj argentínsku hudbu Hectora Villa-Lobosa, súbor potenciálnych príťažlivých momentov je tak nadmieru naplnený.

Teraz najčítanejšie