Denník N

Začiatok kariéry ich prefackal, od hľadania dobrej architektúry ich to neodradilo

What Architects: Tomáš Krištek, Laura Krišteková-Pastoreková, Ondrej Kurek. Foto N - Tomáš Benedikovič
What Architects: Tomáš Krištek, Laura Krišteková-Pastoreková, Ondrej Kurek. Foto N – Tomáš Benedikovič

Laureáti tohtoročnej súťaže CE.ZA.AR z ateliéru What Architects si krehkosť svojej profesie zažili už pri vstupe na profesionálnu dráhu.

Mladí architekti plní entuziazmu sa hneď po škole vrhajú do zahraničnej súťaže. Vo veľkej medzinárodnej konkurencii skončia druhí. Nadšenie z ocenenia ich práce aj zo solídnej finančnej odmeny však nestihne ani poriadne vzbĺknuť. Súťaž sa dostáva do súkolia politických ťahaníc a namiesto dobrého štartu kariéry je tu žaloba a súdny spor, ktorý môže rozbiehajúcich sa architektov zdecimovať. Keď dnes tvorcovia zo štúdia What Architects držia v rukách ocenenie CE.ZA.AR, ide o isté zadosťučinenie. A tiež o ďalšiu kapitolu v ich príbehu, ktorý mohol úvodný náraz nasmerovať inam. Alebo úplne zastaviť.

Prvá lekcia

Hoci to celé začalo už pred šiestimi rokmi, ešte stále nad tým krútia hlavami. Tomáš Krištek a Ondrej Kurek sa spolu s architektom Petrom Moravčíkom a ďalšími prihlásili do súťaže na návrh nového Centra halových športov v Českých Budějoviciach. Nehľadiac na čas, energiu a náklady, venovali príprave projektu takmer pol roka práce. Ich spoločné riešenie sa v zápolení 48 posudzovaných návrhov dostalo do druhého, finálneho kola a tam skončilo na druhej priečke. Okrem dobrého pocitu z umiestnenia to znamenalo odmenu 500-tisíc českých korún.

Vyšlo však najavo, že víťazný projekt bol vedeniu mesta vo veľmi podobnej forme prezentovaný už pred súťažou a toto porušenie anonymity bolo jedným členom poroty napadnuté. Dokázanie tohto zákulisného ťahu by teoreticky mohlo Krišteka, Kureka a kolektív posunúť na prvú priečku. Stalo sa však niečo úplne iné. Prizvaný odborník konštatoval, že všetci (!) účastníci nedodržali stanovený finančný strop, čo napokon viedlo k zrušeniu súťaže. Mesto začalo peniaze z odmien žiadať späť, odmietlo mimosúdne vyrovnanie a podalo na architektov žalobu za nezákonné obohatenie sa.

Pri trojročnom spore, v ktorom súd ignoroval žiadosti o vypočutie aj o predloženie odborných posudkov, mnohé nasvedčovalo tomu, že vyplatené peniaze za „zbabranú“ súťaž bolo potrebné za každú cenu získať späť. Krištek, Kurek a ich kolegovia spor prehrali. Na projekte, do ktorého vstupovali s najčestnejšími úmyslami a investovali množstvo času a peňazí, nakoniec ešte výrazne prerobili.

„Je to ilustrácia toho, ako sa ideály postupne cibria,“ hovorí dnes s dávkou irónie Ondrej Kurek. A uzatvára tak úvodnú epizódu zo života mladých architektov, ktorí plní nadšenia a elánu chceli zlepšovať svet. A politická realita ich vyučila, že to tak vždy nefunguje.

Návrh na Centrum halových športov v Českých Budějoviciach. Vizualizácia – What Architects

Byt architektov

O tom, že ich prvotná facka neodradila od architektúry a ani od zodpovedného prístupu, svedčí to, že teraz spolu sedíme v ich ateliéri. K stolu si prisadá aj Laura Krišteková-Pastoreková, Tomášova manželka, ktorá pôsobí v oddelení architektúry Historického ústavu Slovenskej akadémie vied. V tomto trojčlennom zložení si odniesli víťazstvo v tohtoročnej architektonickej súťaži CE.ZA.AR za najlepší interiér.

Porota sa nadchla pre ich spôsob rekonštrukcie Prízemného bytu v Bratislave. Namiesto toho, aby do priestoru vstupovali razantným otváraním a búraním – ako je dnes často zvykom –, správali sa k nemu takmer pietne. Nejde síce o žiadnu pamiatku, ale o bytovku, ktorú pred polstoročím postavili železnice pre svojich zamestnancov. Zhodou okolností v danom byte býval architekt Vojtech Fifík, ktorý napríklad navrhol budovu železničnej stanice Bratislava-Nové Mesto. Táto skutočnosť autorov hneď od začiatku bavila, ale nebol to hlavný dôvod na ich ohľaduplný prístup.

„Je škoda, že nemáme silnejšiu kontinuitu a nevieme si vážiť, čo tu urobili architekti pred nami. A často sa obraciame k zahraničným vzorom,“ myslí si Laura. A ďalej vysvetľuje ich pracovný prístup, podľa ktorého na vytvorenie nového dobrého diela nie je nutné potlačiť dielo predchádzajúce. A že je možné ho zmysluplne rozvinúť. V prípade Prízemného bytu išlo o poznanie, že pôvodná dispozícia je vlastne vyhovujúca a vyriešiť treba len lepšie presvetlenie bytu a prepojenie vstupnej haly s kuchyňou. K citlivému prístupu prispelo aj to, že architekti sú zároveň obyvateľmi oceneného bytu a pred jeho rekonštrukciou si ho najprv „zažili“. Takto zistili, že mu takmer nič nechýba.

K ohľaduplnému zaobchádzaniu s originálom prispelo ešte niečo iné.

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Kultúra

Teraz najčítanejšie